De TDCi motoren, wat staat voor Turbo Diesel Common-Rail injection, maken gebruik van een inspuiting van Delphi. Het zijn Common-Raildiesels van de nieuwste generatie. Door vooral de elektronische sturing aan te passen en gebruik te maken van een sfeer in plaats van een leiding onder hoge druk, werden deze versies soepeler en krachtiger. Als verbruikscijfers voor 1.8TDCi geeft Ford 5,5 en 5,9l op voor respectievelijk de Focus en de Mondeo. De 1.8 Focus TDCi heeft een turbo met variabele geometrie en levert 115pk en 250Nm, met een ‘overboost-functie’ naar 280Nm bij volgas. De Mondeo werd onlangs nog maar bedacht met een extra krachtige 2-liter TDCi, eveneens met een turbo met variabele geometrie. Die is 130pk sterk en heeft een maximumkoppel van 330Nm, dat met eenzelfde ‘overboost’ tijdelijk kan oplopen naar 350Nm. Voor de nieuwe Fiësta voorziet de constructeur een 1.4l TDCi, die samen met PSA werd ontwikkeld.
De constructeur schrapte in 1997 het laatste RS-model uit zijn catalogus, maar nu is het er weer. Binnen het sportieve thema van de Ford-stand vinden we niet alleen de Rally-versie van de Ford Focus, maar ook de nieuwe Ford Focus RS (wat eigenlijk ook voor RallySport staat). Dat is een straatversie met turbogeladen 2-liter van 220pk onder de kap. Die krijgt uiteraard een specifieke aankleding met o.a. 18-duims lichtmetaal, zijschorten en spoilers, kuipzetelsij De productie ervan blijft beperkt tot 4500 stuks.
Voor wie het zo snel niet hoeft te gaan, presenteert Ford de Focus ST170. Die heeft ook een tweeliterkrachtbron, maar zonder turbo. Goed voor 170pk (vandaar de type-aanduiding). De motor wordt gekoppeld aan een handmatige zesversnellingsbak. 17-duims lichtmetaal, sterkere remmen en wat koetswerkaddenda horen ook tot de standaarduitrusting.
Voor België en Luxemburg ontwikkelde de importeur de speciale reeks ‘Duval’. Die is te krijgen op alle drie- en vijfdeursversies van de Focus. Het pakket omvat vooral visuele Tuning, waarmee Ford beter op de wensen van de jongeren wil inspelen. De naam is afkomstig van de 21-jarige Belgische rally-belofte François Duval die zich eerder al met een Ford Puma kon uitleven en voor het nieuwe jaar van sponsor Ford een Focus WRC onder het achterwerk krijgt. De Mondeo ST220, die 220pk en 275Nm puurt uit een zescilinderblok, sluit het rijtje af. Die krijgt ook al 18-duims lichtmetaal, een speciale uitlaat, wat aangepaste koetswerkonderdelen en een interieur met specifieke sportieve accenten.
De nieuwe Ford Fiësta moet de constructeur helpen er weer bovenop te komen. Hij stond al te pronken in september 2001 op het Salon van Frankfurt, maar het duurt nog tot het weer september is voor hij bij de dealers zal staan. Om de Belgen er toch al warm voor te maken kunnen die er uitgebreid mee kennismaken op de Ford-stand.
Toch ook nog even vermelden dat wie een Ford wil kopen op het autosalon bedrogen zal uitkomen. Ford heeft 50 mensen ter beschikking om je zo goed mogelijk over de specificaties van hun product te informeren, maar verkopen doen ze niet. Daarvoor moet je naar de dealer. In de marge zal je op de stand van Ford ook nog een Think! stadswagentje vinden, er wordt aandacht besteed aan de EuroNCAP crashtests, de BOB-bus en er is een speciale reeks van de Ka