Autosalon van Parijs 2008 BMW

BMW
Bekijk 20 foto's
Door: BV 01-09-2008

BMW pakt in Parijs uit met de X1. Officieel is dat nog een Concept, maar net zoals bij de X6 vorig jaar, zal de productieversie (die we tijdens de tweede helft van 2009 verwachten) nauwelijks van dit showexemplaar afwijken. De SAV wordt 4,46m lang, 1,54m hoog en 1,79m breed. Onder de kap zullen we de topmotoren van de 1-Reeks vinden, in combinatie met xDrive vierwielaandrijving al geeft BMW daarover nog niets prijs. Het merk wil vooral de aandacht vestigen op de vormgeving van de vijfdeurs. Die combineert vloeiende lijnen met gespannen vlakken, heeft zilverkleurige stijlaccenten onderaan de bumpers en dorpels (voor een laag 'optisch' zwaartepunt) en een opvallende kont die de breedte van het model benadrukt. Het merk introduceert voor de karakteristiek vormgegeven achterlichten ook een nieuwe verlichtingstechnologie.

De stand op de Porte de Versailles is ook het toneel voor de introductie van de nieuwste generatie van de 7-Reeks. Die lost het model af dat in 2001 het levenslicht zag. Die deed behoorlijk wat stof opwaaien, maar werd tegelijk de best verkochte 7 ooit. Het design van de vijfde generatie is lichter verteerbaar. In het interieur waait een wind van modernisme en is er een duidelijke scheiding van rij- en comfortfuncties doorgezet. De cockpit richt zich weer helemaal naar de bestuurder. Nieuw is de speciale monitor met ‘Black Panel'-technologie en de elektronische schakelpeddel in de onmiddellijke nabijheid van de Dynamic Driving Control. Het BMW iDrive is uiteraard opnieuw aanwezig op de centrale console, maar onderging heel wat verbeteringen. Onbeperkte Internettoegang - zij het enkele met stilstaande wagen - viert zijn wereldpremière in de gloednieuwe 7-Reeks. Bij de start is er keuze uit een BMW 750i, BMW 740i en BMW 730d. Twin Turbo technologie en directe brandstofinspuiting (High Precision Injection) kenmerken de nieuwe benzinemotoren. Bovenaan het gamma prijkt de 4.395 cc grote V8 met 300 kW / 407 pk. Hij levert een max. koppel van 600 Nm tussen 1750 en 4500 tr/min en accelereert in 5,2 s van 0 tot 100. Het gemiddeld brandstofverbruik volgens EU-norm blijft tot 11,4 l/100 km beperkt; de CO2-uitstoot tot 266 g/km. BMW laat zijn nieuwe motoren volgen door een automatische versnellingsbak met 6 verhoudingen. De lange versie, met 140 mm extra ruimte voor het achtercompartiment, is eveneens van de partij en verschijnt als BMW 750Li en BMW 740Li in de prijslijst.

Geef commentaar
comments by Disqus