De SVX zag het levenslicht in 1991. Subaru ontwikkelde het model enerzijds als opvolger voor z'n XT en XT6 coupé's en anderzijds als technologisch uithangbord. Het koetswerk is van de hand van de Italiaanse grootmeester Giugiaro. Die gebruikte elementen uit z'n eerdere stijlstudies. Vooral de Ford Maya en Oldsmobile Inca lenen trekken aan het studiemodel. Giugiaro had z'n filosofie zowat overal proberen slijten, maar alleen Subaru had de moed om ze ook effectief in productie te brengen. En dan gaat het niet alleen om de bijzonder gladde lijnen en brede pose, maar ook om de dubbele glaspartijen bijvoorbeeld. Een niet bepaald praktisch detail, gezien slechts een klein deel van het glasoppervlak geopend kan worden, maar karaktervol is het wel.
De SVX werd enkel geleverd met een 3.3l grote zescilinder boxermotor. Die produceerde een eerder teleurstellend vermogen van 230pk bij 5.400t/min terwijl het koppel van 309Nm exact 1.000 krukasrotaties eerder vrijkomt. De aandrijving geschiedt (uiteraard - het is per slot van rekening een Suburu) permanent op de vier wielen, maar in normale omstandigheden krijgt de achtertrein maximaal 10% van het vermogen voorgeschoteld. Dat kan evenwel oplopen tot 50%. De grootste teleurstelling is evenwel de keuze voor een viertrapsautomaat. Een andere transmissie was niet leverbaar, wat Subaru's blik op de Amerikaanse consument verraadt. Toch kan je uitgaan van een inspirerende rit, omdat een Subaru je altijd betrekt bij de rijervaring. Automaat of niet. De prestaties zijn overigens aardig gezien bovenstaande beperkingen. De sprinttijd bedroeg 7,9 tellen en de topsnelheid van de eerste versies was 248km/u. Vanaf 1993 wordt de top door een begrenzer op 230km/u afgeknot.
In eigen land een SVX vinden berust op geluk. Het model was dan ook geen commercieel succes. Er werden er wereldwijd nauwelijks 25.000 van geproduceerd voor hij in 1997 naar de geschiedenisboekjes werd verwezen. In Europa werden er slechts 2.478 aan de man gebracht. Erg waardevast bleken ze ook niet. Met wat geluk tik je heden al voor € 5.000 een exemplaar op de kop. Er staan ook exemplaren te koop voor € 15.000 en meer, maar dat prijsniveau is verre van realistisch. Het in dit dossier vooropgestelde budget moet voldoende zijn voor een exemplaar met een goede historiek, relatief weinig kilometers en een eerste onderhoud. De SVX was overigens niet de meest betrouwbare Subaru aller tijden. Het model werd geplaagd door een paar designfouten. De meeste zijn destijds evenwel door het merk gecorrigeerd.