Het inmiddels ter ziele gegane MG lanceerde de TF in 1995 als MG F op het Autosalon van Genève. Het model werd behouden tot het merk in 2005 samen met Rover over de kop ging. De Chinese nieuwe Chinese eigenaar -Nanjing Automotive- heeft de auto sinds vorig jaar weer in productie, maar op de Europese markt is van een come back nog geen spoor te bekennen. De eerste grondige opfrisser voor het model vond in 1999 plaats. In 2002 werd het model samen met een ingrijpende facelift getrakteerd op de typebenaming TF. Technisch veranderde er al die tijd weinig, maar de TF is wel een echte sportbolide. Z'n twee inzittenden zitten voor de middenmotor. Een architectuur die borg staat voor een bijzonder goed weggedrag.
Sinds 2002 bestaat het gamma uit drie motoren die allen uit de Rover-stal komen. Die viercilinders worden als betrouwbaar bestempeld. De instapper was een 1.6 16v met 116pk. Goed voor een top van 196km/u en een sprinttijd van net geen 10 tellen. Een 1.8 16v met 136pk stond hogerop de ladder met z'n top van 205km/u en acceleratietijd van 8,8 seconden. De topversies kregen een meer gesofisticeerde versie van de 1.8l onder de kap. Die was nog steeds atmosferisch maar leverde 160pk. Het is met een top van 220km/u en een tijd van 7,6 tellen op de geijkte oefening de snelste MG. Die laatste ging vanzelfsprekend het minst frequent over de toonbank en is dus ook schaars op de tweedehandsmarkt. Vind u hem toch, dan zit hij ongetwijfeld boven de € 10k-drempel. Een 1.6 of 1.8 van de allerlaatste generatie (modeljaar 2002 of recenter) gaat nét.