De MX-5 is een belangrijke automobiel omdat het model in 1989 eigenhandig zorgde voor een heropleving van het semgent van de compacte open sportwagen. Eigenlijk is het model ontwikkeld volgens een typisch Brits recept. Een relatief compacte voorin geplaatste motor drijft de achterwielen van een lichtgewicht open sportwagen aan. De MX-5 is heden s'werelds meest verkochte roadster aller tijden. De eerste generatie is herkenbaar aan de klaplichten. Van 1989 tot 1993 werd die door een 1.6l motor aangedreven. Vanaf 1994 is ook een 1.8l leverbaar. De tweede generatie kreeg een glazen achterruit en ingewerkte koplampen terwijl de 1.8l benzinemotor een krachtkuur kreeg. Die laatste is omwille van een wat grotere krachtreserve ook aan te bevelen.
Voor € 10.000 vind je dezer dagen probleemloos een exemplaar van de tweede generatie met 1.6l (110pk) of 1.8l (140pk). De krachtigste is goed voor een sprinttijd van 8 tellen en een top van net geen 200km/u. Maar biedt bovenal voor een flinke dosis onversneden rijplezier dankzij een snedige besturing en een bijzonder kort schakelende handbediende bak. De meeste van deze wagentjes zijn uitgerust met een kort vijfbak. Vanaf 2001 werd ook een zesbak aangeboden, maar En onbezorgd ook, want de MX-5 is in de loop der jaren bijzonder betrouwbaar gebleken. De meeste van deze wagentjes zijn uitgerust met een bijzonder kort schakelende vijfbak, maar vanaf 2001 werd ook een zesbak aangeboden. Wie er wat tijd in wil investeren kan zelfs die versie binnen budget op de kop tikken.