10 Sportwagens voor € 10.000 BMW 8-Reeks

BMW 8-Reeks
Bekijk 3 foto's
Door: BV 24-03-2008

BMW lanceerde de 8-Reeks in 1989. Het model was destijds ontwikkeld als een concurrent voor de Mercedes SL en S-Klasse coupé (later hernoemd tot CL) en stond dus helemaal bovenaan het gamma van de constructeur. Hij is verwekt als een bijzonder potente, maar ook luxueuze coupé. Onder de kap zat ofwel een V8 (de 840) of een V12-centrale (de 850). De productie werd pas op 12 mei 1999 gestaakt. De teller stond toen op 30.621 stuks.

De 840 bestaat in feite in twee smaken. De eerste werd gebouwd van 1993 tot laat 1995 en heeft een 4-liter V8 onder z'n ranke neus met klaplichten steken. Die centrale was goed voor 286pk. In 1995 kreeg het model bij eenzelfde typeaanduiding een 4.4l achtpitter onder de kap. Die leverde exact even veel koppel en vermogen maar is (een beetje) zuiniger. Het model werd geleverd met een automatische vijfbak of een handbediende zesbak. Uiterlijk is deze telg overigens gelijk aan de versies met een V12-motor, op de ronde uitlaatstukken na. De twaalfpitter had rechthoekige exemplaren. De 850 was er van meet af aan. De 5-liter V12 was goed voor 304pk en vanaf 1989 leverbaar met een handgeschakelde zesbak of een (af te raden) viertrapsautomaat. Staat ‘850 CSi' op de kofferklep van het model, dan is de cilinderinhoud reeds tot 5,4l gezwollen en bedraagt het vermogen 331pk. Er zijn nog enkele exemplaren met 5,7l van 380pk gebouwd, maar die vallen buiten de grenzen van deze vergelijking.

De 840Ci liet in het beste geval een sprinttijd van 7,2 tellen opmeten. De topsnelheid is voor alle motorversies gelijk. Ze is immers begrensd op 250km/u. Een onbegrensde V12 zou naar verluidt tot 299km/u in staat zijn. Geen van deze versies kan evenwel omschreven worden als lichtvoetig of uitgesproken sportief. Daarvoor wegen ze te veel. Zich eigenaar noemen van een 8-Reeks is ook geen goedkope aangelegenheid. De wegentaks en dorst van het model (reken toch gauw op 15l/100km bij een gezapige rijstijl) zorgen daarvoor. En ook de onderhoudsfacturen kunnen oplopen. Maar daardoor staan de tweedehandsprijzen onder bijzonder grote druk en kan je voor € 10.000 met enig geduld exemplaren met 100.000 kilometers op de teller op de kop tikken. De 8-Reeks is dan niet de meest sportieve, maar op z'n minst de meest imposante bolide die je voor dat geld op de kop kan tikken.

Geef commentaar
comments by Disqus