Een hele soap heeft Ford ontwikkeld rond de naamgeving van z'n nieuwe auto voor het B-segment, want hou de naam Fiësta overboord gooien. Niet dus. Het bedrijf houdt het bij de naam die sinds 1976 meer dan 12 miljoen keer over de toonbank. Het bedrijf stelt tegelijk de drie- en de vijfdeursversie voor. Deze nieuwe Fiësta is een echte wereldauto. Hij zal behalve bij ons in Azië, Afrika, Australië en de VS verkocht worden. De Fiësta is gebaseerd op een andere dynamische nieuwkomer; de Mazda 2. Die werd -tegen de heersende trends in- een stukje lichter en korter dan voorheen. Dat heeft alleen maar voordelen, want het reduceert het verbruik en levert meer dynamische rijeigenschappen op. Het model krijgt vijf motoren onder de kap.Bij de benzines twee 1,25l met 60 en 70pk respectievelijk en een 1.4l met 91pk. Erboven komt nu nog een 115pk sterke 1.6l. Dieselen kan met twee centrales; een 1.4 die 68pk levert of een 90pk sterke 1.6. In de vormgeving trekt Ford resoluut de dynamische kaart. En ook het interieur heeft nogal wat kenmerken die uit de concept car zijn overgenomen. Het bedrijf is vooral trots op de middenconsole. De bedieningselementen zijn daarin gegroepeerd zoals die van een mobiele telefoon.
Autosalon Genève 2008 Ford
Geef commentaar
comments by Disqus