De klimaathysterie is nog in niets afgenomen want de gevaren van tsunami's, aardbevingen, stormen en overstromingen blijven actueel. Intussen mogen wij ook wel eens kijken op een andere wissel nl. wat op planeet Aarde gebeurt. Het autolandschap lijkt grondig door elkaar te zijn geschud. De échte terreinwagens hebben opvolging gekregen met de SUV's, SAV's, CrossOvers en dergelijke meer. Ook de fraaie breaks (combi's, station- of sport wagons) hebben door de komst van de nieuwe monovolume of hatchback (two-box) modellen aan belangstelling te lijden. De cabriolets worden in de schaduw gereden door de CC's (cabrio-coupés) met hun harde vouwdaken. Wie nostalgisch is aangelegd komt nu terug aan z'n trekken. Stoffen vouwkappen zorgen voor een emotionele plus aan de échte cabrio. Linnen daken vindt men terug bij de Audi A3-A4, BMW 1, 630 en Alpine B6, Chevrolet Corvette, Chrysler Sebring en PT Cruiser, Citroën Pluriel, Dodge Viper, Donkervoort, Ginetta, Lamborghini, Lexus SC, Maserati, Mazda MX-5, Mini Cabrio, Mitsubishi Eclipse, Morgans allerhande, de Opel GT, Porsche, Saab's 9.3, de VW Beetle, Smart Fortwo, Mercedes CLK en SLR, Aston Martin V8 Vantage, Bentley Continental GTC en Azure en enkele anderen...
De klassieke vierdeurs is een uitstervend ras
Bij ons ziet men nauwelijks nog drievolume wagens. De klassieke vierdeurs (notchback) met aparte koffer is een uitstervend ras. En toch is men er uitgerekend in Spanje, Portugal en ook in Zuid-Amerikaanse landen nog weg van. Maar aangezien alles in de wereld een herhaling is, gelukkig ook verbetering (alhoewel), beginnen de constructeurs op hun beurt oude modellen uit de mottenbollen te halen. Met verse oogschaduw (koplampen), make-up (spiegelbeeld radiatorroosters) en hier en daar wat afgehaalde kantjes weten ze hun remakes aan de man/vrouw te brengen. Vaak met verouderde mechaniek - kijk maar naar Fiat's 500. Na een redelijk succesrijke VW New Beetle (vooral in de VS) en de onverhoopte terugkeer van de grote vraag naar Minis waagt de Italiaanse constructeur zich ook aan een retroverhaal. En vooral door een miljoenen en miljoenen verslindend schijnvertoon zal Fiat er tijdens het eerste volledige jaar ook in slagen voor het oogstrelertje 140.000 orders te noteren daar waar de jaarproductie in het beste geval op 120.000 exemplaren was gepland.
Het zijn niet de modellen in sé die veranderen maar ook de namen. Als men het vroeger, om niet te missen besmuikt het over een Mitsubishi had, het anders welluidende Kawasaki door elkaar haspelde dat het geen naam meer had, zich moest beraden of een Cinquecento 50 of 500 was, moet men het voortaan stellen met kunstmatige namen zoals een CR-V (Honda), iQ (Toyota), i10 (Hyundai Atos), i20 (Hyundai Getz), i30 (Hyundai Arnejs), Cee'd en Pro-c'eed (Kia), BLS-CTS-STS-SRX (Cadillac) en andere geheimzinnigheden. Had Nissan Qashqai met twee k's geschreven dan zou ook dat bepaald beter op de tong hebben gelegen. Maar dan zou het dan wel aan de charme van de Berber nomadenstam afdoen. En laten we gerust wezen: over een jaartje of zo zal men aan dit alles wel wennen.
En dan is er nog iets. Onlangs kwam ik te weten dat in Europa meer dan 20% zwart gelakte auto's rondrijden. Henry Ford zal dan met zijn "de T is in alle kleuren verkrijgbaar als het maar zwart is", dan toch gelijk hebben gekregen. De voorkeur voor zwarte wagens is vooral te danken aan de vloten en lease-auto's. Bij ons ligt dat anders. Zilvergrijs wordt het meest gevraagd, het door Lamborghini geïntroduceerde geel is de kleur van de pure sportwagen (bij Ferrari is dat rood) en nu komt ook het wit meer en meer aan de beurt. Misschien daarom koos bruidsjurken ontwerper Nicky Vankets voor het kekwit van de speciale versie van de Nissan Micra. De Micra Nicky Vankets is met de 1.2 benzine 80 en 1.5 dCi 86 motoren in de handel verkrijgbaar vanaf € 13.600 voor de driedeurs versie. De vijfdeurs kost € 1.700 meer.