Het is een tijdje stil geweest bij Mazda, het merk uit het gedenkwaardige Hiroshima, dat in de jaren '20 werd gesticht door ene Jyrijiro Matsuda. Die naam is fonetisch terug te vinden in de merknaam Mazda, wat eigenlijk Oude God betekent.
De chauvinistische Fransen hebben dan onmiddellijk het reglement gewijzigd zodat Mazda niet langer met een rotatiemotor kon meedingen.
Mazda is er weer en komt terug met de grote trom. Het jaar 2007 werd afgesloten met een vernieuwd duo want na de MX-5 Miata roadster coupé en de BT 50 pick-up Tundra volgden de Mazda2 (met het oog op de milieuvriendelijkheid 10% lichter gemaakt) en de 4x4 SUV CX-7. Beiden auto's die intens de aandacht trokken van vriend en vijand uit de autowereld. Het zijn ook bijzondere wagens die sterk afwijken van Mazda's klassieke voertuigen. Rijzend cultuurgoed, noemt men dat. Mazda werkt sedert 25 jaar samen met Ford dat zowat 33% van de aandelen bij de Japanse constructeur bezit. De uitwisselingen zijn niet globaal want voor de toekomstige Fiesta zal Ford het platform van de Mazda 2 gebruiken. Het verwonderde iedereen dat de Mazda2 ruim een jaar voor de Fiesta (herfst 2008) op het toneel is verschenen. Maar ja, bij Ford zal men het wel te druk hebben gehad na de S- en C-Max, de nieuwe Focus, de Transit, de Kuga (zomer 2008) en in het najaar dus... de Fiesta. Of liever; de opvolger ervan want het lijkt erop dat Ford die naam overboord keilt. Maar de symbiotische relatie werkt!
Dat beide merken ook hun eigenheid bewaren vindt men terug in de nieuwe Mazda 6 die als vier- en vijfdeurs plus de Sport break in februari wordt gecommercialiseerd. Dit wordt geen Mondeo broertje maar goed en wel een totaal eigen product. Zowel wat het chassis, als de motoren en het casco betreft. Dan volgt de facelift van de Mazda5 die wij in maart in Genève zullen mogen aanschouwen en als enige MAV (Multiple Active Vehicle) van zijn segment schuifdeuren en een extra brede achterklep heeft. Volgen ook nog de cosmetische ingreep op de RX-8 die in september in de showrooms zal komen te staan en zelfs de Mazda 2 diesel 1.4 van 68 pk gesproten uit de samenwerking met Ford en Citroën-Peugeot.. De RX-8 met de bi-rotor motor, systeem dat ooit door NSU (Spider en RO80) en Citroën (GS bi-rotor) werd afgevoerd krijgt ook een competitie-versie. In de beginperiode van de rotatiemotor deed overigens een verhaal de ronde; dat men, wanneer de eigenaar van een NSU Spider zijn auto wegens motorpech binnenbracht, men 's nachts buiten weten van de cliënt bij invoerder Hollebecq een totaal nieuwe krachtbron inbouwde. Louter uit goodwill heette dat maar het was eerder omdat er nog geen onderdelen waren en ook de kennis ontbrak om aan het rotorsysteem te sleutelen. De Japanners waren de enigen die er in slaagden met innovatieve metaallegeringen en beter precisie werk de dichtheid van de rotor te verzekeren, het verbruik te drukken, de stikstofuitstoot te reduceren en de prestaties op te drijven. Mazda gelooft heilig in de rotortechniek. Het siert de constructeur verder met de uitvinding van Felix Wankel te willen doorgaan.
In 1981 zegevierde Pierre Dieudonné met de RX-7 in de 24 uren van Spa-Francorchamps. En met de 787B Wankel won het merk in 1991 als eerste en totnogtoe enige Japanner de 24 uren van Le Mans met een rotatiemotor. De chauvinistische Fransen hebben dan onmiddellijk het reglement gewijzigd zodat Mazda niet langer met een rotatiemotor kon meedingen. En wij die dachten dat de organisator A.C.O. stond voor de technologische vooruitgang van de automobiel. Zij hebben nu nog geen antwoord gevonden op de regelmatige overwinningen van Audi met de TDi maar hopen wel in hun diepste binnenste dat Peugeot met de 908 HDi aan de era van het Deutschland über alles een einde zal maken.
Keert de Aziatische constructeur terug met merkwaardige personenwagens voor iedereen dan wil men verder de traditie van de sport hoog in het vaandel houden. De constructeur komt dit jaar uit met de RX-8 Silhouette in het BTCS kampioenschap. Thierry Boutsen van Energy en het Oreca team met Stephane Lemeret mikken op minstens één overwinning om dan in 2009 kampioen te worden. Geen bi-rotor motor ditmaal maar een drievoudig rotorblok.
Dat Mazda zwaar investeerd in nieuwe technologiën blijkt uit het feit dat de Japanners al sinds 1991 aan een waterstofmotor werken. Voor een paar jaar werd die zelfs al gecommercialiseerd in Japan en de VS. En onlangs werden nog een achttal waterstof-voertuigen in Noorwegen geleverd.