Neen, wij hebben het niet over de Vallende Sterren (radarcontroles) van Q-Music maar over de sterren die in deze tijd van het jaar steeds weerkerend en overvloedig over onze hoofden worden gespreid. Over de talrijke "Auto's van het Jaar" dus. Het is allemaal begonnen in maart in Genève toen de Opel GT als cabrio van het jaar werd uitverkozen. Wat niet onterecht is maar waar de fabrikant niet aarzelde met deze nieuwe open wagen te verwijzen naar de GT coupé van 1967, een gesloten wagen dus. Een coupé kan moeilijk als een cabriolet worden aangezien en is dus helemaal niet vergelijkbaar. Maar goed: de marketing-lui en publiciteitsgoeroe's hebben hun werk naar behoren gedaan en voor de naiëve leek maakt het niet uit dat men de lustkoop van toen met de huidige cabrio vergelijkt en ze zelfs dezelfde naam opplakt.
Intussen is het afwachten wat de uitslag zal worden van reeds de 45ste editie van de enige echte Car of the Year
Na de Coach Euro Test in Zwitserland werd in de Kortrijkse internationale Bus World Expo de "Coach of the Year 2008" trofee aan Volvo Bus Corporation president Häkan Karlsson voor de goednieuwe 9700 uitgereikt. Na Bus World zijn er intussen in andere autotentoonstellingen opnieuw een hele rist auto Awards uitgereikt. Zoals onlangs op de Amsterdamse RAI bedrijfsautoshow de MAN zware bedrijfswagen TGX/TGS als Truck of the Year. Een onbetwistbare keuze. Bij de lichte bestel- personenwagens kreeg het trio Citroën Jumpy, Peugeot Expert en Fiat Scudo titel "Van van het Jaar". Opmerkelijk was de bekroning voor Mitsubishi die met de Canter C met waterstofmotor op 150 concurrenten werd geprimeerd als belangrijkste Innovatie van het Jaar. Dit model zouden wij naar verluidt volgend jaar reeds kunnen rijden maar voor de commercialisering zal dat wel nog wat wachten zijn. De "groene truck" van het jaar is de Volvo hybride met als bijzonderheid een alternator met geïntegreerde starter waardoor een tot 35% zuiniger verbruik wordt gerealiseerd. Bovendien kan het model rijden op liefst zeven verschillende alternatieve brandstoffen.
Tussenin werd op aangeven van de Playboy "kijkers" de Wiesmann roadster als meest Sexy Auto van het Jaar aangezien. Goede smaak hebben ze wel, deze kwijlers die naar eigen zeggen vooral het blad kopen voor zijn intelligente artikels... Intussen is het afwachten wat de uitslag zal worden van reeds de 45ste editie van de enige echte Car of the Year. Dat maken wij per 19 november bekend. De in aanmerking komende Auto's van het Jaar 2008 zijn zeven in getal want werden genomineerd: de Fiat 500, Ford Mondeo, Kia Cee'd, Mazda 2, Mercedes C-klasse, Nissan Quashqai, Peugeot 308. Stuk voor stuk klassewagens die elk apart zijn te situeren wat de keuze alleen maar kan bemoeilijken. In afwachting ook op de interessante Gezinsauto's van het Jaar (VAB) zijn wij benieuwd wat de Duitsers als ontelbare laureaten zullen naar voren schuiven. Aangezien de commercie van de Duitse bladen goed moet draaien is het zo dat bij elk merk ergens een Gouden Koe wordt toegekend want in legio klassen ingedeeld.
Dan lijkt ons de keuze van de Noord-Amerikaanse organisatie (januari 2008) interessanter. Mogelijks mogen wij ooit berichten over de Boodschappenauto van het jaar wegens de twee auto's per gezin, de Seniorenauto van het jaar met het oog op de vergrijzing van de bevolking enz. Voor wat betreft de Milieuvriendelijkste auto van het jaar kreeg Al Gore reeds een antwoord van Smart met de coupé micro hybrid benzineversie Drive Pure die slechts 103 g/km C02 produceert en 100 km ver kan rijden met een gemiddeld verbruik van 4,35 liter. Dit model heeft nauwelijks iets met hybride te maken want het is de bestaande 52 pk versie waaraan een start-stop systeem is toegevoegd en die vanaf volgend jaar leverbaar is. Smart heeft tenslotte nog iets anders in huis met de coupé diesel DPF (diesel partikelfilter) waardoor een C02 uitstoot wordt verkregen van slechts 88 g/km en een gemiddeld verbruik van 3,3 liter op honderd. Dit DPF systeem is als optie leverbaar voor het redelijke prijsje van 254 €. Meer auto krijgt men met de VW Polo 1.4 TDI Blue Motion die weliswaar één grammetje meer C02 dan de Smart micro hybrid Drive Pure uitstoot maar gemiddeld slechts vier liter per 100 km verbruikt. Dit dan tegenover de Daihatsu Cuore die met 104 g/km C02 gemiddeld aan 4,4 liter genoeg heeft.