De IAA was niet alleen de gelegenheid van -vooral- de Duitse constructeurs om zich te weren tegen de scherpe maatregelen voor het drukken van de CO2 (alsof er op milieuvlak niets anders meer bestaat), maar ook voor een ludieke reünie van alle Europese autotopmannen. Alle in de ban van de klimaathype zijnde concernchefs waren op de bijeenkomst aanwezig: BMW (Norbert Reithofer), Daimler (Dieter Zetsche), Fiat-groep (Sergio Marchionne), Ford (Lewis Booth), GM (Carl-Peter Forster, Nissan-Renault (Carlos Ghosn), PSA (Christian Streiff). Alle? Eigenlijk niet want op het uitgebreide koffiekransje gaven VW-Audi (Martin Winterkorn) en Porsche (Wendelin Wiedeking) afwezig. Aangezien de marketing- en human relations (het modewoord voor public relations, nu dus intermenselijke betrekkingen ) lui de lippen stijf houden en niet willen of mogen antwoorden (of ze weten het zelf niet), is het beter eens het oor te luisteren te leggen bij de topmensen zelf. Oordeel zelf maar!
een paar straffe uitspraken ook
Marchionne (55, ex-SGS) wil de 120 gr/km beperking tegen 2012 tot 130 gr/km herleiden en de drie Duitse premiummerken willen gezien hun grote slagschepen en andere zware tanks uitzonderingen voor bepaalde modellen. Met een steuntje van ene bondskanselier Frau Angela Merkel zou dat wel kunnen lukken. Met rode kaken moesten de AEA-lui toegeven dat de zelfverplichting van een 140 gr/km CO2 tegen 2008 niet gehaald zal worden want het gemiddelde ligt bij 160 gr/km. De auto-industrie heeft weliswaar een Europees marktaandeel van 52 % diesels, maar toch is er verkeerd gegokt. Door uitsluitend op zelfontbranders in te zetten en de hybride links te laten leggen heeft mondiale marktleider Toyota al 1 miljoen hybridevoertuigen concurrentieloos aan de man kunnen brengen. Voor de Duitse constructeurs is er dus nog heel wat werk aan de winkel.
Een paar krasse uitspraken ook. Carlos Ghosn (53, ex-Michelin) gaat zijn van meetaf aan barslecht verkopende Renault Vel Satis (iets meer dan 3.000 exemplaren in 2007 tegenover de in 2001 geplande jaarproductie van...50.000 exemplaren) vervangen door de Egeus. De Dacia Logan krijgt er volgend jaar een broertje bij, nl. de Sandero hatchback. VW zal volgens Martin Winterkorn (60, ex-Bosch en wel opgemerkt in de wandelgangen van de IAA) niet meedraaien in de trend van de single-frame radiatorroosters waarmee familielid Audi furore maakt en door o, zo velen wordt geplagieerd. Een moedige beslissing van de man, die als concretisering de up! demonstreerde. Winterkorn maakte ook duidelijk dat de Phaeton een opvolger krijgt die dan zou worden gebouwd op een bestaand platform. Gedacht wordt aan het Audi A8 onderstel, een onderstel dat bij het ontwerpen van de Phaeton nog niet beschikbaar was. Alhoewel VW aan enkele modellen met hybride aandrijving werkt en ook aan een compacte hoge temperatuur brandstofcel model, wil het merk zich verder specialiseren naar de betere diesel toe (nu ook met common rail technologie), de rechtstreekse injectie en de zonnebrandstof concepten. De Blue Motion Polo loopt, elders dan in België, lekker. De Golf en de Passat zullen datzelfde spoor volgen en andere modellen kunnen eveneens genieten van dit systeem. Ook een éénliter concept, qua verbruik dan, wordt uit de koelkast gehaald.
De nieuwe PSA-chef Christian Streiff (52, ex-Airbus) maakt zich sterk dat uitzonderingsmaatregelen voor de zware brandstofvretende wagens met hoge CO2 uitstoot van de Duitse premium automakers ontoelaatbaar zijn. Zegt Streiff: de Europese regeringen kunnen niet toestaan dat de rijken het milieu meer beschadigen dan de minder bedeelden. Dat is geen technische zaak maar een maatschappelijk probleem. Eén gram CO2 moet voor elke burger één gram zijn. Peugeot en Citroën hebben vorig jaar reeds een half miljoen auto's verkocht die minder dan 120 gr/km CO2 de lucht injoegen. Vandaar de terechte houding van Streiff die zichzelf niet het aureool van geld en luxe wil aanmeten. Hoe zal hij dat uitleggen als hij de Excellenza zal komen te vervoegen met zijn Airscape en dergelijke? Een andere confidentie nog: samenwerking met Mercedes is niet uitgesloten!
BMW-chef Norbert Reithofer (51, eenmaal BMW, altijd BMW), niet weinig fier met de X6 hybride Sports Activity Coupé die vanaf volgende zomer in Spartanburg (VSA) wordt gebouwd, kondigt voor 2008 ook de 1-reeks cabriolet aan en het CS concept zou wel eens voor een nieuwe reeks, de 8-serie, kunnen dienen. Hij hield er eveneens aan te herinneren aan de 14 nieuwe modellen die dit jaar worden gefabriceerd en in totaal over 22 modellen te beschikken die maximaal slechts 140 gr/km CO2 afgeven. En dat rijgenot en klimaatbescherming wél samen kunnen gaan bewijst hij met de 1-serie coupé Twin Turbo met een emissie van 138 gr/km.
GM-Europa voorman Carl-Peter Forster (53, ex-BMW) staat skeptisch wat betreft de hybride voertuigen want te duur. Hij spreekt van 2.000 à 3.000 € meerprijs voor bv. een Corsa die weldra toch leverbaar zal zijn met een stop-start systeem. Tevredenheid straalt uit als hij het heeft over de Eco-modellen, Corsa 1.3 ecoFlex diesel (75 pk,4,5 l/100 km, 119 gr/km) die einde dit jaar uitkomt en hoopt binnen de tien jaar op een aantal elektro-auto's voor zover de basistechnologie en de opruimingsproblemen van de accu's zijn opgelost.