Het is er dan toch van gekomen: de Europese autoconstructeurs maken eindelijk werk van de Eco-auto's. Die moeten in de volgende 10 à 15 jaar de goede oude verbrandingsmotor gaan vervangen. Toyota en Honda eisen niet onterecht het pionierschap van de hybride-auto's op. De Europese constructeurs keken neer op wat zij een groots georchestreerd louter marketing product noemden. Maar als er voor de Aziatische autofabrikanten hier nauwelijks winst mee te maken is, dan lopen de auto's van tweeërlei ras in het thuisland en de V.S. erg lekker.
Misschien is de hybridewagen, tot de brandstofcelauto's rijp zijn, een tussenoplossing die tegen een redelijke prijs zal kunnen worden geleverd terwijl er een praktisch bevoorradingsnet op poten gezet kan worden. De Toyota-groep wil zijn volledig Lexus-gamma hybridisch aanbieden. Prins Albert van Monaco bestelde alvast de dit jaar uitkomende LS 600h. Leonardo Di Capri en Cameron Diaz stellen het met een Toyota Prius (Prius is afgeleid van het Latijnse "prior to"). Of de Toyota Hybrid X met tegen de rijrichting opengaande achterportieren er ooit komt is zeer de vraag.
De automakers zitten dus met een volgetimmerde agenda en lijken ook in tijdnood want haastklussen kunnen zij zich niet permitteren...
Honda, in de geest van Soichiro Honda een motorenbouwer bij uitstek, realiseerde reeds een jaar voor iedereen een milieuvriendelijke CVCC-motor (1973) en ook de eerste elektrische machine EV Plus (1997) met nikkel-methaalhydride accus i.p.v. de gebruikelijke loodbatterijen. De eerste Civic Hybrid werd prijsgunstig aangeboden en nu is een tweede versie (met de tot aanbeveling strekkende CVT transmissie) met een 109 gr/km CO2 emissie en een gemiddeld verbruik van 4,6 liter per 100 km de milieuvriendelijkste wagen van de markt. Naast de Civic volgt er een Accord hybride.
Er zijn drie soorten hybride voertuigen: Series of Basic (wielen aangedreven door E-motor, energie uit accu of door generator aangedreven E-motor), Parallel hybride (elektrische en thermische motor drijven de wielen aan) en de volhybride zijnde een combinatie van beide types zoals de Prius.
De Franse automakers werken samen met VW. PSA (Peugeot-Citroën) verkoos met dieselmotoren te werken. Die brandstof is goedkoper, de krachtbron is zuiniger in het verbruik en als bijkomend voordeel heeft diesel een beter smerend vermogen. De HDI motoren hebben niet alleen door de roetdeeltjes-filter (FAP) furore gemaakt (het systeem is al in meer an 1,3 miljoen wagens gemonteerd). VW zal zich dan ook eindelijk moeten bekeren tot de Common Rail injectie i.p.v. de pompverstuiver. De eerste Franse hybridemodellen worden de Peugeot 307/308 en de Citroën C4. Renault kijkt de kat nog uit de boom en probeert, om in de gunst van de ecologisten te geraken, als vervanging met kunstgrepen zoals het Eco² mee te spelen in de hype maar is intern wel druk bezig samen te werken met Toyota's Hybrid Synergy Drive.
De veelbesproken CO2 affaire maakt vooral in Duitsland ophef. De Smart werd er eerst openlijk aangevallen wegens "bedrieglijke reclame" (de formulering is intussen door Mercedes gecorrigeerd tot "de laagste schadelijke uitstoot van de Duitse merken"). De Duitse constructeurs hadden zichzelf overigens normen opgelegd, maar halen tegen 2008 haast zeker niet de 140 gr/km. Het gemiddelde zou thans 161 gr/km bedragen. Het nadeel is dat de moderne wagens wegens de betere veiligheidsmaatregelen en comfortuitrustingen steeds zwaarder worden. Bentley (van de VW-groep) kan de normen halen door de verrekening van de kleine VW'tjes. Maar Porsche kan bv. nooit de CO2 uitstoot tegen 2012 tot 130 gram drukken. En nu komt het: in samenwerking met VW ontwikkelde de sportwagenfabrikant een Cayenne, en later ook de vierdeurs sportcoupé Panamera en een baby-Cayenne (Roxster?), met het Parallel hybridesysteem. Porsche topman Wendelin Wiedeking heeft voor eens en altijd de dieselbrandstof geband. Maar de geschiedenis leert ons dat men nooit ‘nooit' mag zeggen. Intussen is er de 3,6 liter 290 pk en 385 Nm sterke V6 met een verbruik dat van 13 tot minder dan 10 liter zou kunnen worden gereduceerd. Het is een geperfectioneerd Parallelhybride systeem waarbij Porsche in tegenstelling met Toyota geen afzonderlijke generator gebruikt. De auto wordt wel 150 kg zwaarder - er is dankzij de afwezigheid van een generator toch 50 kg winst geboekt. Het leuke van het verhaal is dat de Porsche-klanten het hybridesysteem bouderen en eerder nut zien in een moderne diesel. Vooral dan omdat zij de voorkeur geven aan een sportief gebrom in plaats van het gekir van een hybride. Mercedes presenteerde onlangs een eigen Eco-systeem, nl. de DiesOtto motor met in een en het zelfde blok een benzinemotor goeddeels gebaseerd op...zelfontbranding, en Bluetec additief uiteraard, zoals in een diesel. Het oogt simpel maar het is meer dan dat. Verder bestudeert het merk met de ster mindere cilinders met ook een kleinere cilinderinhoud maar een of meer kleine turbocompressoren. Ook deze variante zou een tussenoplossing zijn tegen de tijd dat de brandstofcelmotor wordt ingeburgerd. De automakers zitten dus met een volgetimmerde agenda en lijken ook in tijdnood want haastklussen kunnen zij zich niet permitteren...