De Fiat 500 heeft in zijn leven heel wat namen gekregen. Voor een sympathiek autootje voornamelijk ook sympathieke naampjes. Zoals de Teddy-beer, de yoghurt-pot, het bolletje, de Topolino Bis (muisje), de scatoletta (naaidoosje) enz..
Voor 50 jaar kwam de 500 op de markt en het minste dat men kan zeggen is dat het succes immens is geweest: in de periode van 1957 tot 1976 werden er 3,9 miljoen van gebouwd en op heden rijden er naar schatting nog 600.000 Italianen met een dergelijke blokkendoos. Met de kleine inkomens en de nauwe straatjes leent het schiereiland zich daar bijzonder goed toe. Ook in ons land zijn er massa's oude maar goed bewaarde vijfhonderdjes voor 4.000 à 5.000 Euro te koop. Ter gelegenheid van het jubileum van de oervader van de kleine autootjes komt er nu dus een tweede ‘bolleke' op de markt en dat werd met de nodige Italiaanse humbug gevierd. Een vertoning (tot het misselijke toe uitgegroeid) die miljoenen Euro moet hebben gekost. Met liefst 7.000 gasten die vanuit 63 landen werden aangevlogen en waarvoor 15 chartertoestellen werden ingezet. Ontbraken niet op het appel; premier Prodi, de aldaar bij dergelijke gelegenheden onmisbare generaals en prelaten, prominenten uit film- en sportwereld... Kortom, een openingsceremonie van de Olympische Spelen in het klein. En nadat er met regelmaat maar met mondjesmaat enkele gegevens of foto's werden doorgestuurd werd de nieuwe 500 al dan niet terecht op voorhand tot media-star opgetild.
In zijn scoringsdrang stelde hij dat, zoals Apple bij de computers, de Fiat 500 de Italiaanse iPod moet worden.
Opmerkelijk is dat bij al dat Barnum-gedoe de Fiat-baas Sergio Marchionne zich zonder blozen overgaf tot superlatieven. Als heel onze planeet er weet van heeft dat de kwaliteitsmangel jarenlang het kenmerk was van de Fabricca Italiana Automobili Torino, dan vertelde onze Sergio onbescheiden dat de 500 voor de eerste maal beter is dan de Japanse auto's. In zijn scoringsdrang stelde hij dat, zoals Apple bij de computers, de Fiat 500 de Italiaanse iPod moet worden. En dat wanneer over een paar jaar het maximaal aantal N.CAP sterren à rato van zes i.p.v. vijf sterren zal worden toegekend de 500 daartoe nu reeds geschikt voor is. En die terzake de C02 emissies met 119 gr/km voor de 1.2 benzine en 111 gr/km voor de 1.3 diesel ook tot de top van de milieuvriendelijkheid behoort.
In elk geval ziet de nieuwe 500 er patent uit en straalt hij van kwaliteit terwijl het interieur één van de leukste is van de markt. Weliswaar niet wat de achterste zitjes betreft. De techniek is een veredeling van die van de Panda, op zich reeds een goed startpunt.
Zelfs voor deze vlo levert Fiat een hele rist technische hoogstandjes zoals de stabiliteitscontrole ESP (standaard op de 1.4), zeven airbags, centrale vergrendeling met afstandsbediening, klimaatregeling, glazen dak, hydraulische remassistentie, volgend jaar ook de 0,9 liter Multiair turbo versie van zowat 100 pk die tot 20 % zuiniger zou zijn, enz. De auto werd in de korte tijdspanne van 18 maand ontwikkeld en zal tegen volgend jaar à rato van 120.000 exemplaren in het Poolse Tichy (waar ook de Ford Ka variante van de band zal lopen) worden geconstrueerd. De maximale jaarlijkse capaciteit bedraagt 150.000 voertuigen.
Eind dit jaar wordt beslist of er al dan niet een break-versie (Giardiniera?) de modellenreeks zal verruimen. En een cabrio komt er bij alle waarschijnlijkheid ook nog bij. De Abarth (de sportafdeling die vorig jaar opnieuw door Fiat werd opgekocht) staat, om de Japanners te verbluffen, reeds in oktober op het Salon van Tokio en heeft de 1.4 (mét turbo) van 135pk onder de motorkap. Later volgt zelfs de SS van 155 pk. De 500 wordt ongetwijfeld de grootste concurrent van de o.m. nieuwe Renault Twingo, de nieuwe Smart (zelfs met Stop&Go systeem) en ook wel de PSA's C1-107 en de Toyota Aygo. Maar minder van de BMW Mini - die is te duur.
Een toemaatje: Het is de 29-jarige Fiat erfgenaam Lapo Elkann, zoon van Margherita Agnelli, die voor de marketing van de 500 instaat. Hij kreeg van de ingenieurs en ontwerpers in elk geval een product in handen waarvan het succes niet kan mislopen. Dankzij de hype bij de lancering stegen de Fiat-aandelen op de beurs van Milaan tot een hoogte van meer dan 23 Euro. Nu reeds noteerde men in eigen land 25.000 orders. Als die tendens zich verder zet, zal men de export naar andere landen, uitgezonderd Frankrijk, moeten vertragen.