De afschaffing van de exclusiviteitscontracten, de Block Exemption, begint pertinent vormen te krijgen. Enkele constructeurs/invoerders die zich vooraf hadden gewapend door eigen concessies op te richten (zoals Mercedes, VW e.a.) moeten nu ook al toegevingen doen. Zo hebben we bijvoorbeeld bij "grijze importeurs" van het merk met de ster een officieel blauw-grijs logo aan de oprit van hun vestiging zien staan.
In de provincies Antwerpen, het Waasland, een stukje Limburg ook, is er grote beroering ontstaan toen een zeer bekende distributeur (de familie de Clippel), tussen 1985 en 2004 19 jaar lang invoerder van Jaguar, een deel van de vestigingen in Schoten en Wilrijk aan Kia heeft toegewezen. Het lijkt onaards een Premium-merk zoals Jaguar en een populair autobedrijf onder hetzelfde dak te zien staan. Zal drempelvrees of nederige eerbied voor de niet haalbare Jag de financieel minder sterken niet langer weerhouden eventjes de showroom binnen te stappen om kennis te maken met een moderne Cee'd (met liefst zeven jaar waarborg)? Krijgt het te koop staande en tot overname gedoemde Jaguar een luis in de pels? Zal de kassa van de zogenaamde kleinsten niet vaker en scheller klinken?
Waar geen wil is, is geen weg...
En zeggen dat stichter Jacques de Clippel Sr. ooit zinnens was om samen met andere continentaal-Europese Jaguar-invoerders en Zwitserse investeerders de Jaguar fabrieken over te nemen. Het geld was er. De in september vorig jaar van het toneel verdwenen Ford-groep topman Bill Ford stelde dat wie Jaguar wou kopen er ook Land Rover moest bijnemen. Zijn opvolger, de van Boeing overgevlogen Alan Muhally, trad dat standpunt bij. Bizarre marktwerking is dat (op zijn zachtst gezegd). Het lijkt zelf op een kruideniersmentaliteit en is meteen voor velen voldoende om af te haken. Met al het risico van dien. Zoals het Amerikaanse Cerberus dat Chrysler opkocht, tegen een veel lagere prijs dan wat Daimler/Mercedes er ooit had voor betaald, met het oogmerk het eventueel later opnieuw met winst te verkopen. De échte lieden wiens hart alleen klopt voor de automobiel hebben reeds lang de plaats moeten ruimen voor financiers en boekhouders. Wiens job er in bestaat op apegapen liggende bedrijven goedkoop te kopen, te saneren, en terug te verkopen. De V.S. heeft hopen Bernard Tapies. Die, zoals als een John Snow, voorzitter van Cerberus Capital Management, al dan niet gemeend beweren dat "Cerberus gelooft in de inherente kracht van de Noord-Amerikaanse fabrieken en de U.S auto-industrie in het bijzonder. En belangrijk is dat wij geloven in Chrysler".
Voor de Antwerpse Jaguar verdelers was Kia misschien niet de eerste keus, want Nederlandse kapers lagen op de kust, maar het leek wel de beste zijn. De Zuid Koreaanse groep is in opmars en is de mondiale nummer zes geworden. Met Hyundai samen worden dit jaar bij de 2,9 miljoen auto's geproduceerd, waarvan 370.000 in Europa. Binnen de drie jaar moeten dat er 900.000 worden. Ook België is een niet onbelangrijke medespeler die noch min noch meer mikt op 10.000 Kia's per jaar. In West Europa luidt de prognose dat er over twee-drie jaar 500.000 exemplaren worden gesleten.
Daartoe wordt fors geïnvesteerd in de kwaliteit met een Onderzoek & Ontwikkelings enveloppe van zes procent van de omzet. De volgende vier jaar komen er liefst 16 nieuwe Kia-modellen op de markt. Na de Cee'd SportsWagon (break) volgt de driedeurs die voor eerst op de IAA van Frankfurt per 16 september om 13 uur zal worden onthuld en uitsluitend het merk Kia wordt voorbehouden. Met het sportieve steuntje in de Australian Open, de Davis Cup, Rafaël Nadal, de FIFA Wereldbeker, FC Brussels en de Rode Duivels wordt de naambekendheid met de dag groter. De strategen en marketeers van het dynamische merk hebben duidelijk de lat bijzonder hoog gelegd.Waar geen wil is, is geen weg...