Volvo mag dan door velen nog als een oude tante worden aanzien, toch is daar is in de loop der tijden heel wat verandering in gekomen. Het is ooit anders geweest. Was de Zweedse constructeur in de jaren '50 nog de voorloper op het veld van de breaks, dan hebben zij in die vrolijke era niet lang de pret kunnen aanhouden. Met het oog op de grote Noord-Amerikaanse markt, hield men het bij groot en zwaar. Maar het merk kreeg andere vormgevers en in de jaren '70 en '80 sprak men denigrerend over tanks of camions omwille van hun franjeloze en hoekige ontwerp. Met hun grote stuurwielen en lederen zetels waarop men in de bochten tot naast de zittingen tegen de zijdeuren schoof waren het eerder auto's voor mensen met een hoed op (want hoofdruimte zat) of een sigaar in de mond (voor het relaxte rijden). Gelukkig kwam er in de jaren '90 een kentering. Het merk teerde niet langer op veiligheid alleen en ging zelfs resoluut op de charmetoer. En een echte Volvo blijft een break. Zoals de 245 die zo maar eventjes twintig jaar lang werd gebouwd.
t is duidelijk dat Volvo aan de drank heeft gezeten
En nu, in het begin van de 21ste eeuw is het merk helemaal in. Design met een hoofdletter geschreven. Na het ‘New Edge'-design puurde men het ‘Kinetic Design' uit het arsenaal van de groep (lees Ford). Al redelijk goed geslaagd was de C30 die echter op de markt een trage aanloop kent. Het model lijdt als het ware onder de voorafgaande hype; de terugkeer naar de jaren van de beroemde en alom begeerde P1800. Geslaagd ook zijn de luxemodellen V70 (wel nooit een berline) en de daarvan afgeleide -op hoge poten gezette- XC70 SUV.
Het is duidelijk dat Volvo aan de drank heeft gezeten, een slok aan de bron van de eeuwige jeugd wel te verstaan. De designers veranderen, zoals dat met voetbaltrainers gaat, om de haverklap maar de grote vernieuwing is gebleven.Van traditionele en klassieke auto's ineens naar moderne bolides met drieste vormen waarvoor men zich nog omdraait. Wie zegt daar dat alle auto's op elkaar lijken? Het ontwerp van de V (Versatile) en de XC is in elk geval geslaagd en het rijcomfort is navenant. En voor wie meent dat de vering nogal aan de te comfortabele kant is kan altijd terecht bij een Four C-chassis. Dat regelt met een druk op de knop de veerafstemming in drie standen. Een zaak die de sportieve rijders, en die heeft Volvo zeker, beslist zullen weten te waarderen.
Als veiligheidspionier versterkt Volvo met zijn V70/XC70 nog meer dit imago. Oordeel zelf maar: ABS, DSTC, EBA, RBA, WHIPS, IDIS. In mensentaal heet dat dan: anti-blokkeer remsysteem, dynamische stabiliteitscontrole, elektronische remkrachtverdeler, noodrem assistentie, de bescherming tegen nekslag, het side protection system d.i. een nogmaals verbeterd systeem tegen zijaanrijdingen.
En dat het niet bij de C30, de V70, de XC70 blijft, krijgen we over twee jaar te zien. Met de patente XC60 waarvan we reeds de veelbelovende concept car in het vizier kregen. Ook hier wordt meer gewicht op het design gelegd. "Met de Volvo New Wave zien wij het breed", dixit ene Steve Martin die schetsblok en tekencomputer hanteert, "een emotionele auto ook". En breed mag u soms ook letterlijk nemen: de letters Volvo op de achterkant van de wagen staan in de toekomst wijder uit elkaar: V-O-L-V-O (zonder streepjes uiteraard). Jawel, Volvo werkt zich aardig naar de top van de Excellenza.