Het is simpel: bij een handgeschakelde auto is weinig koppelen gunstig voor een laag verbruik. En dat reduceert bijgevolg de uitstoot van CO²-gassen. Een 7G-Tronic van Mercedes, Multitronic van de Audi 6, de direct geschakelde gangwissel DSG van VW doen het nog beter, omdat de noodzakelijke koppeltijd zeer kort is en/of de versnelling zeer goed gespreid is. Een continu variabele transmissie is best. Dat weten alle constructeurs onderhand want een dozijn merken passen dit geniale systeem in een zestigtal modellen toe. Destijds, wij schrijven 1958, ontsproten uit het brein van ene Huub Van Doorne was de Variomatic er oorzaak van dat men misprijzend zijn wagentjes "bretellen autootjes" noemde. Want toen had het pientere pookje nog een versterkte rubberen duwband.
Sedert Bosch de afdeling VDT (Van Doorne's Transmissie) heeft overgenomen werd ontwikkeling en product geoptimaliseerd. Nu kan alleen nog de DSG van VW-Audi uit de schaduw treden. Dat meent Coen van Leeuwen, marketing manager van Bosch-Van Doorne Transmissie. Toen de Japanse constructeurs fors in de CVT's begonnen te investeren en er ook een samenwerkingsovereenkomst met Aisin werd ondertekend ging het crescendo met de afzet. De productie moest steeds maar worden bijgestuurd. Met de stelselmatige veredeling van de stalen schakelduwbanden en vooral de elektronische eenheid (intussen in het systeem geïntegreerd) kan het Nederlands-Duitse systeem thans een koppel aan van 450 Nm en dat in de beste verhoudingen van het toerental. Het is trouwens zo dat bij het accelereren en het bochtenwerk het toerental zo veel mogelijk constant wordt gehouden. En wie nog mocht twijfelen aan de mogelijkheden van een voortdurend variabele transmissie verwijzen wij naar het record van David Coulthard reed met een Renault-Williams Formule 1 prototype dat ervan gebruik maakte. Het kreeg jammer genoeg geen navolging want lobbyisten en andere opgeblazen ego's van de FIA schoven het project liefdeloos naast zich neer en er kwam verbod om dit in een competitie renwagen te installeren. Op heden is er opnieuw sprake van eventueel deze transmissie toe te laten. De evolutie van hoogstaande techniek mag men niet tegenhouden, nietwaar.
Nu kan alleen nog de DSG van VW-Audi uit de schaduw treden.
Er zit duidelijk toekomst in de CVT want die zorgt voor schoner rijden, een lagere CO² uitstoot en een brandstofbesparing tot 15%. Omdat er helemaal geen schakelovergangen meer zijn is het bovendien zeer comfortabel. Het product kan inmiddels ook met elk motortype gecombineerd worden, zoals Nissan met de Qashqai bewijst. Die is met een CVT-automaat overigens vijf procent zuiniger dan met een handbak. Ook opteerde Nissan voor zijn topmodel Murano 3.5 liter met een koppel tot 350 Nm voor de traploze bak. De Bosch-VDT duwband heeft thans een levenslang bestaan. Recentelijk werd in Tilburg de tien miljoenste duwband geproduceerd. Jaarlijks worden nu meer dan twee miljoen CVT's gemaakt en tegen 2010 verwacht men een productie van vijf-, in 2015 zelfs acht miljoen stuks per jaar. Wereldwijd lopen er 60 automodellen 2,5 miljoen CVT duwbanden over de in- en uitrekkende poelies.
In de Nederlandse vestiging Tilburg (een van de 24 Bosch locaties in ons buurland) maakten wij ter gelegenheid van de "10 miljoenste" kennis met een nagenoeg 4.000 m³ grote nieuwe productiehal waarin 950 werknemers hun ding doen. Een ultramoderne afdeling waarin witte stofjas verplicht en waar men van de grond kan eten. Twee meisjes met ragfijne handen zorgden voor de eindassemblage à rato van 3 minuten per stuk maar in werkelijkheid gaat dat, als er geen hoog bezoek op de vingers staat te kijken (zoals bij de jubileumvergadering Commissaris van de Koningin in Noord-Brabant Mevr. J.R Hanja Maij-Weggen), in een veel kortere tijdspanne.