Dertig jaar geleden bracht Mercedes zijn S-klasse uit met een antiblokkeer remsysteem (ABS) dat voor ruim, nu omgerekend, 1250 € te verkrijgen was. De aanloop van de veralgemening van dit levensreddende systeem duurde langzaam maar op heden kan men geen auto, hoe klein ook, zonder dit technisch accessoire indenken. Mercedes zette destijds de letters dik op de achterkant van zijn auto's om de achtervolgende chauffeurs, die niet over het systeem beschikten, te verwittigen dat voor hen fors zou kunnen worden afgeremd. Wat niet nodig was want een ABS verkort de remweg niet maar zoals, het woord zelf zegt: stabiliseert. Maar ja, de marketinglui oordeelden dat een beetje pub niet mocht ontbreken.
Wie ABS zegt, zegt ESP want het elektronisch stabiliteits programma werkt dankzij ABS-sensoren en dient om de auto beter in zijn spoor te houden. Mercedes en Toyota claimen dat ESP tot 50% mensenlevens kan redden, VW houdt het bescheiden bij tot 35% zwaargewonden en 20% doden. Maar goed: ESP is nu wel ingeburgerd. Zodanig dat zelfs de kleine middenklasse wagens er standaard met eentje worden bedacht, zoals de nieuwe Hyundai i30. Op heden werd het systeem geoptimaliseerd met een verfijnd elektronisch beheer en opwaardering van de hydraulica, dat terug te vinden is in het ESP Plus en Premium aanbod. Door fracties van seconden efficiënt in actie te treden bij acceleraties van de langs- en dwarsrichting en het gieren (d.i. om de as vertikale as draaien) gaan die systemen ook een koprol tegen.
op heden kan men geen auto, hoe klein ook, zonder dit technisch accessoire indenken
In Japan en de VS is een motormanagement met uitschakeling van een of meer cilinders sterk in zwang, maar dat wordt bij ons geboudeerd en vond men een betere oplossing voor het minder verbruiken en dus minder vervuilen: het Stop&Start ! Reeds 15 jaar geleden reden wij tijdens een technisch seminarie met een Volkswagen Golf Eco-Matic dat met een Stop&Go was uitgerust. Maar dat stemde ons niet tot vrolijkheid gezien niet erg efficiënt. Toen wij bij het van rood naar groen licht overgaan automatisch wilden vertrekken, sloeg de motor erg traag terug aan. Achter ons werd toen zelfs getoeterd.
Wat VW ooit experimenteel realiseerde, wordt thans gecommercialiseerd door BMW met de blakend van hoogstaande technologie nieuwe 1-Reeks (en iets later ook de Mini). En zeker door Citroën met de C2 en de C3. Bij het Beierse merk wordt dat peperduur want deel van een heel pakket van intelligente technologieën. Bij pionier Citroën is de C2 in ons land niet beschikbaar daar waar de C3 speciale Sensodrive Stop&Start versie wordt geleverd voor de schappelijke prijs van 16.500 €. Zoals men weet hebben de elektro-en-verbranding-hybride modellen van Toyota (Prius) en Lexus (RX 450h, GS 450h en LS 600h), Honda (Civic DSI-IMA), Citroën-Peugeot (toekomstige C4-307) en Smart (herfst 2007) uiteraard wel een Stop&Start systeem. Wij kunnen er gif op geven dat de door milieunormen (verbruik, emissies, omgevingsgeluid) gedicteerde stroomversnelling ervoor zal zorgen dat in minder dan 10 jaar alle auto's van een dergelijk systeem zullen worden voorzien.