Nadat de Kever ter ziele was gegaan kwam de Golf als opvolger. De eerste mythe werd opgevolgd door een voorwielaangedreven auto met achterklep en dwars voorin gemonteerde motor. Dit tweede model, dat inmiddels meer dan 30 jaar geleden werd gelanceerd, groeide uit tot de tweede mythe. Er werden reeds 25 miljoen exemplaren van gebouwd.
Sedert het bestaan van de Golf claimen concurrerende constructeurs bij de lancering van een nieuwe middenklasser al dan niet besmuikt een anti-Golf op de wereld te hebben gebracht. Niemand geloofde hun marketingstrategen en dat werd trouwens evenmin door verkoopcijfers bevestigd. Maar nu; 32 jaar en wel honderd modellen later, tonen de cijfers dat er wel degelijk anti-Golfs worden geproduceerd. De makers van Astra's, Focussen, Peugeots 307 en andere Méganes pretenderen een de Golf gelijkwaardige auto te hebben uitgevonden. Die dan nog vaak tegen een iets lager prijsje kon worden aangeboden. En toch: om te spreken van een échte anti-Golf ontbrak er toch altijd nog iets aan. Imago?
En het zal niemand verwonderen dat de wind uit Aziatische hoek komt gewaaid
Daar komt nu verandering in. Alles wel beschouwd en Europees bekeken wordt er de laatste jaren telkens weer een ietsje-pietsje van het Golf-succes afgeroomd. Kwalitatief komen tal van andere noviteiten in de buurt van de nu vijfde Golf-generatie te staan. En het zal niemand verwonderen dat de wind uit Aziatische hoek komt gewaaid. Dat volk maakt trouwens ook in Europa auto's die traditioneel typisch voor Europanen worden bedacht. Al kunnen zij hun herkomst in tal van details niet verloochenen. Met achterruitwissers die de verkeerde kant bestrijken bijvoorbeeld, want gewoon overgenomen van de auto's waarin de chauffeur nog aan de rechtse kant zit.
Drie grote concurrenten van de oer-Golf zijn nu de Toyota Auris, die als de betrouwbaarste machine wordt aanzien maar ook zijn nadelen heeft, de nieuwe Cee'd van Kia en zijn Hyundai-broertje i30. De Auris moet het als model en techniek wel afgeven tegen de Golf maar de prijs blijft een doorslaand argument. En zijn de prestaties niet in verhouding met de Duitse wagen dan maken de meeste kopers daar geen punt van. Het is even wennen aan de naam Cee'd maar dat zou wel goed zaad kunnen zijn voor de toekomst. De komst van deze solide wagen is een grote verrassing. Idem-dito voor wat betreft de eveneens in Tsjechië geproduceerde auto die even excentriek is als zijn naam. Het had ooit Arnesj kunnen worden maar toen besliste de marktusantie voortaan alles op de nieuwe generatie te zetten. De i staat voor zowel innovatief als intelligent, inspirerend, internationaal, iPod en wat weet ik veel. De patente i30 wordt later gevolgd door een i10 (nu nog Atos), i20 ( nieuwe Getz), i40 (opvolger Sonata) en i50 (Azera-Grandeur van 2009). Hyundai zal zoals Kia niet uitpakken met een zeven jaar lange garantie maar het zal dan wel iets anders uit de mouw schudden. Het merk is trouwens dynamischer dan ooit.