Dit zijn de woorden van dr. Dieter Zetsche, CEO DaimlerChrysler (voorheen CEO Chrysler tout court). Wij hadden ons voorgenomen ons in dit bestek niet te laten meeslepen in de polemieken van de klimaatwijzigingen en broeikaseffecten. Maar de uitspraak van de flamboyante ver-Amerikaanste Manitou van de Ster nodigde ons uit toch maar eens dit onderwerp aan te snijden.
Vooral dan omdat er in Duitsland, minder elders, een hetze op gang is getrokken en waar men zelfs eist in de media en via billboards reclame te verbieden voor de zgn. klimaatkillers die meer dan 210 g/km CO2 de lucht insturen. Het is een feit dat de Duitse automobielindustrie, toch de belangrijkste in Europa, met zijn vooral grote wagens het moeilijker heeft te beantwoorden aan de EU-richtlijn van de 140 g/km tegen 2008 en zelfs 120 g/km tegen 2012 dan bv. de Franse of Italiaanse automakers van kleinere wagens. Eigenaardig genoeg waren het vooral de Fransen en Italianen die weerwerk boden toen de Duitse constructeurs de toon aangaven met de inbouw van katalysatoren. Voor onze zuiderburen was het moeilijker hetzelfde te realiseren met hun kleine motoren die verhoudingsgewijze ook te duur uitvielen (wat een terugval van de afzet inhield). VW beweerde 20 jaar geleden dat het niet moeilijk was keramiek katalysatoren in te bouwen en de overheid pikte daarop in met de verplichting dat dan ook te doen. VW en Volvo zorgden later voor metaaldrager driewegs-katalysatoren met terugvoering van de uitlaatgassen. VW bestudeert momenteel een Combined Combustion Systeem; een motor met lagere NOx emissies. De roetdeeltjesfilters voor de diesels worden nu ook hier en daar gecontesteerd maar tenslotte is dat ook slechts een tussenoplossing.
...men zelfs eist reclame te verbieden voor klimaatkillers die meer dan 210g/km CO2 de lucht insturen...
Hoe dan ook, de Duitse autoindustrie maakt werk van de CO2- en stikstofoxyde (NOx) emissies. Mercedes die, misschien niet onterecht, zichzelf het label van veiligheidspionier opplakt wil nu het onderzoek en ontwikkeling naar meer milieuvriendelijke motoren en auto's tot hetzelfde peil opvoeren. Er is een stagnatie in de ontwikkelingsvooruitgang van NED-brandstofmodellen, maar dat is een zeer waarmee alle constructeurs zijn opgescheept. Er wordt inmiddels gesproken van een lancering in 2020.
Volkswagen heeft een Bluemotion en Blue TDI techniek opgestart en heeft het voordeel over de zuinigste motoren te beschikken, eigenlijk het ei van Colombus want hoe minder verbruik hoe minder schadelijke emissies. BMW voert een Efficient Dynamics programma (lager verbruik, milieuvriendelijk, zonder aan rijplezier in te boeten). Het wordt nu al in de praktijk gebracht, met de 118d. Die verbruikt 16% minder want gemiddeld slechts 4,7 liter op 100km, onder meer dankzij de koppeling aan een Stop-and-Go systeem (eerder al door VW en Citroën aangeboden). Deze Beierse efficiënte dynamiek bevat ook een Brake Energy Regeneration systeem waar de energie wordt omgezet in electriciteit. Opel werkt vooral aan CNG (gecomprimeerd aardgas) en de Bio-brandstoftechiek die ooit de C02-angst moet bannen want een reductie tot 80% is denkbaar.
Dat is het Duitse niet exhaustieve antwoord op de doemdenkers en het is maar een begin. Klimaatwissel geen modethema? Daarmee bedoelde dr.Zetsche dat de geboden oplossingen om de opwarming van de aarde te bestrijden door de constructeurs niet als een naar marketingstrategie ruikend uitvergroot modethema mag worden aangezien.