De mensen op onze planeet kennen 426 angsten. Fobieën noemt men dat. De mens kan autofoob zijn, maar dat heeft niets te maken met de automobiel want dat betekent angst om alleen te zijn. De constructeurs hebben sedert het bestaan van de automobiel eveneens last van namen want er zijn er duizenden geoctrooieerd. Dermate veel zelfs, dat de keuze beperkt is. Soms zijn er alleen voor bepaalde landen patenten zodat -bij wijze van voorbeeld- in de V.S. de Honda Acura in Europa een Accord is, de Koreaanse Kia Sedon bij ons Carnival wordt genoemd, of in Iran de Logan een Tondar-90 is. Er zijn ook klassiekers die geen last hebben met namen zoals bv. Peugeot met een 0 tussen twee cijfers (twee nullen voor de niche modellen zoals de 1007 en 4007) of Mercedes waar men de tel van de vele cijfers kwijt geraakt (want lang niet altijd in overeenstemming met de bedoelde cilinderinhoud). Citroën, Ford, Honda, Mitsubishi, Seat , Skoda en VW houden het langst vast aan een naam. Anderen komen na een drietal generaties reeds uit met een nieuwe modellennaam. Lange carrière maakten bv.de Opel Kadett , de Nissan Sunny, de Skoda Octavia (nog steeds).
Opel koos als introductieslogan van de Corsa het pittige C'Mon, maar geen mens weet wat dat betekent.
De Aziaten hadden in het begin wel moeite met namen maar plots zijn ze uitvinders van totaal ongewone namen zoals bv. Kia met de Cee'd (met de allusie naar de Europese Economische Commissie (Cee plus een d'tje voor design).Nieuwerwetse naam voor een moderne auto. En Cee'd leest vooral goed omdat nu iedereen de Engelse uitspraak volgt. Voor de gelijkaardige auto koos Hyundai de naam i30. Dat ligt minder goed op de tong en wij hebben nog steeds het raden naar de betekenis van de letter en de cijfers. Kia voegt constant het woord Motors toe aan zijn eigennaam. De reden daarvoor ligt in Azië en Amerika. Het letterwoord wordt er immers gebruikt om een gesneuvelde soldaat aan te geven. Killed In Action wordt immers kort en goed (?)... Quasqhai klinkt wel lekker en is goed uit te spreken alhoewel Kaschkai het wel voor de Europeanen eenvoudiger had gemaakt. Quashqai is een Berder-nomadenstam in Iran. Nieuw wingewest? Subaru koos voor Tribeca zijnde een plaatsnaam.
Opel koos als introductieslogan van de Corsa het pittige C'Mon, maar geen mens weet wat dat betekent. Op de jongeren mikkend opteerde men dus voor de Barcelonese icoontjes. Het lijkt succes te kennen dixit onze eigen Alain Visser; de Europese marketing strateeg bij Opel. Dodge-Chrysler heeft een Demon roadster in de maak, na een giftige slang mocht er ook wel een slechte geest in het aanbod komen.
Een toemaatje: Een Nederlandse auteur leerde ons een tijdje geleden vier stoute koosnaampjes (sic) voor de eigenaars van Land Rovers. De Defender is het oermodel, de Discovery voor mietjes, de Freelander een wijvenbak en de Range Rover patserig. Dat de schrijver niet van ernst en objectiviteit vervuld was kunnen wij aannemen want het was een Defenderist bij uitstek. Defender only of eenmaal Defender altijd Defender.