Iedereen spreekt er over, tot zelfs de federale en regionale beleidslieden toe. Maar deze laatste groepen hebben er wel de mond van vol maar doen er eigenlijk niets aan wegens te druk om druk te doen. De auto-industrie en de aanverwante federaties zijn er wèl mee begaan. Het is de bedrijfswagenindustrie die op dat vlak de toon aan geeft, precies die sector en meer bepaald de transport en logistieke bedrijven die door de goegemeente het meest in opspraak komen. Maar ook hier wordt met tranen in de ogen gewacht op de overheid die blijkbaar geen tijd of de bekwaamheid heeft om iets aan de verstikkende files te doen, het autogebruik meer op mensenmaat te regelen en de automobilist minder te betuttelen en te belasten.
Na de Mercedes Vision CLS en GL 320 Bluetec in Genève trok het Duitse merk naar Detroit en verbaasde er vriend en vijand met de Bluetec-SCR technologie campagne waaronder nu ook de GL 420 Bluetec. In Brussel kenden beroepsautojournalisten de onderscheiding Futurauto aan het Mercedes Bluetec toe.
Ons Beleid bengelt terzake wél effect sorterende biobrandstof of Adbleu helemaal onderaan
VW en Audi hebben zich bij het merk van de ster aangesloten. Mercedes wil de Amerikanen leren dieselen. In de V.S. rijdt op heden nog geen vier procent met een dieselwagen. Een bij ons bezoek zijnde oom was hoogst verbaasd dat er ook personenwagens op dieselolie draaiden. Hij had trouwens zelfs bij het starten niet de dieselklank van onze auto waargenomen.
Mercedes claimt met de Bluetec de zuiverste diesels ter wereld te kunnen aanbieden en de nieuwe geperfectioneerde versie voldoet reeds aan de in 2009 in voege tredende Euro-5 norm. BMW werkt aan eenzelfde technologie maar gaat pas op Amerikaanse veroveringstocht als alle staten hun systeem goedkeuren. Wat ook voor Mercedes nog niet helemaal het geval is want er zijn koppige gouverneurs afkerig van alles wat naar diesel stinkt en rookt. Die kennen blijkbaar onze technieken niet. Daarentegen is er eigenaardig genoeg in Noord-Amerika slechts één op vijf dieselbrandstofstations die nog geen totaal zwavelvrije dieselolie aanbieden.
Reeds in 2005 zorgde Mercedes voor onderhoudsvrije partikelfilters. De Bluetec-technologie, die Mercedes vanaf volgend jaar in al zijn modellen zal inbouwen, zorgt tot voor 10% lager verbruik maar even belangrijk is dat de afgifte van NOx (stikstofoxide) samen met andere schadelijke uitstoot drastisch wordt gedrukt en dat was totnogtoe een zeer punt. Het Bluetec-systeem (met toevoeging van AdBleu ureumvloeistof) bevat een oxydatie katalysator, een verbeterde DeNOx converter, partikelfilter en selectieve katalytische reductieconverter. Een heel programma dus. Anderen poneren schone motoren dankzij een EGR-systeem (Exhaust Gas Recirculation) zoals MAN die op het Brusselse Salon het ironisch (of misprijzend?) had over "addnothing". In Europa zijn er reeds 2.500 AdBleu stations en er komen er elke dag bij.
Nu de EU-commissie België veroordeelt tot het met een groter percentage drukken van de CO² uitstoot hopen wij dat onze alleswetende beleidslieden niet langer de systemen voor schonere motoren opzouten want de producenten van biobrandstoffen zijn klaar zoals Alco Bio Fuel (Gent), Biowanze (Wanze) en Tate&Lyle (Aalst). Ook autoconstructeurs werken aan de biologische E85 (toevoeging van 85% bio-ethanol) zoals Ford de Focus 1.8 FFV, Saab de 9-5, Volvo de C30-S40-V50). Er is ook in het Brusselse welgeteld één bevoorradingsstation maar dat... ligt aan de ketting. Zelfde aanbieder Alco heeft er nog vier in optie. Ons Beleid bengelt terzake wél effect sorterende biobrandstof of Adbleu helemaal onderaan: twee jaar achter op onze buren Nederland, Duitsland, Frankrijk en zelfs 10 jaar op de Scandinavische landen. Belgenmop nummer zoveel!
Een toemaatje. Dat het bij de Duitse constructeurs niet allemaal zo "gründlich" is zoals algemeen wordt aangenomen zo stuiten wij op de aanklacht dat zij bijlange niet de normen hanteren die men van ze zou verwachten. Zo bedraagt de gemiddelde CO² uitstoot bij VW 163 g/km, bij Mercedes 184 g/km, bij BMW 190 g/km en bij Porsche zelfs 300 g/km. Daarentegen doen de Franse en Italiaanse automakers met een gemiddelde van 150 g/km het stukken beter.