Jawel, "kruipen" en niet "wippen" want wij willen althans niet in de hoera-journalistiek van de Italiaanse pers komen te vervallen. Maar het mag gezegd worden dat, als het voor Fiat nog geen gelopen koers is, het einde van de tunnel toch in zicht is. Hoe dan ook: "na AutoTsaar Giovanni Agnelli de zondvloed" lijkt nu toch de zoveelste wisseling van de top vruchten af te werpen. Sergio Marchionne, de topman van de groep, en Luca De Meo (39), de genadeloos ambitieuze nieuwe grote baas van Fiat Auto, mogen gerust aankondigen dat zij de structuren zodanig hebben gewijzigd dat de groeiende verkoop en het verlies van 2005 vorig jaar te hebben omgedraaid tot winst. En dat zonder maar één werknemer te moeten ontslaan, wat zgn. succesvolle Duitse constructeurs niet kunnen zeggen. En wat nu? Daar waar velen vrezen dat Marchionne zijn taak vervuld blijkt te hebben is De Meo strijdvaardiger geworden dan ooit tevoren. Hij heeft een groot aandeel en dus verdienste aan het succes van de Grande Punto. De Bravo, noch min noch meer de pover verkochte Stilo in een nieuw habijt, wil hij eveneens tot een besteller opkrikken. Het model in sé oogt lekker en daar gaan de Italianen voor. Hopelijk brengt het nieuwe opgerakelde rode embleem met de lange verticale letters geluk.
Maar het mag gezegd worden dat, als het voor Fiat nog geen gelopen koers is, het einde van de tunnel toch in zicht is.
En dan komt einde september (Frankfort) de lang verwachte 500. Zeg dus nooit meer Cinquecento. Met de 500 wordt de bestseller van de jaren einde '50 tot medio '75 ( 3,7 miljoen exemplaren a.u.b.) de mythe in stand gehouden. Een Cult-auto. De knipoog naar het verleden blijkt, zoals de lekker lopende Mini, bij sommige merken aan te slaan. De 500 wordt thans tot aan de Poolcirkel tot het uiterste uitgeprobeerd. De 500 is een 3m50 korte tweedeurs met vier échte zitplaatsen en een koffer van 200 liter. Als voorbeeld stond het concept Trepiuno. Er komt ook een 1.3 diesel en over een paar jaar een soort cabrio met canvas vouwdak zoals weleer. Zou zowat 9.000 euro moeten kosten. Het eerste volledig jaar wil men er 120.000 bouwen en dat opvoeren tot 150.000. Ook hier is er dus een miljonair in aantocht. Want de kleine autootjes zijn "in". Zelfs in de V.S.A. keert men de gasgluzzers de rug toe. In Europa en de V.S. betekende het lage energiegebruik vijf jaar geleden voor 58% de beslissende aankoop van een auto, dit jaar is dat 89% geworden. Goed voor de Europese constructeurs met hun zuinige motoren.
Het nieuwe jaarsplan van Fiat bevat na de aandachttrekkers Bravo en 500 nog de Linea, de Grande Punto Abarth, nu reeds een geactualiseerde Grande Punto en de herstyling van de Croma. Voor wat de Europese afzet betreft, boerde de Fiat-groep dus niet slecht want er werden nagenoeg 850.000 wagens gesleten plus 250.000 Lancia's en Alfa's samen. Voor ons land noteerde de importeur 10.200 inschrijvingen en evenveel voor het duo Alfa Romeo en Lancia.
Een toemaatje. In ons landje blijken de jaarcijfers hier en daar wat geforceerd te zijn. Dat betekent dat naar typische Italiaanse traditie en volgens het "foefelare" systeem in- en uitschrijvingen binnen de maand worden gedaan. Maar wij moeten wel rekening houden met de voorraden van de grote dealers en de grensoverschrijdende commercie. Daar is voor de consument niets verkeerd aan en die heeft aan probabilisme ook geen nood. Of dat een publicitair effect heeft is zeer de vraag. Zo verkoopt bv. de nummer één voor "zijn topprestatie" niet meer en de nummer twee niet minder auto's. Prestige?