Jaareinde 2006! Goede voornemens worden gemaakt, plannen gesmeed, het afgelopen jaar geanalyseerd en zo meer. Zodanig dat ook wij op een verheugend gegeven botsten dat onze Jozefien Moermans, Minister van Wetenschapsbeleid met-portefeuille-maar-zonder-centen kost wat kost ons Belgisch vernuft in eigen land wil houden (waarin ze natuurlijk ook hier weer niet zal slagen) maar de aandacht verdient van iedereen die met de auto en... de brain drain begaan is.
Ons nationale intellect wordt dus in grote mate geëxporteerd. En het zijn niet alleen de coryfeeën Luc Donckerwolcke, Dirk Van Braeckel en Marc Beckers die hoog scoren. Uiteraard behoort Luc Donkerwolcke (41) als veelvuldig gelauwerd designer van de Audi R8 Le Mans, Lamborghini GT Diablo GT en de Murcièlago tot de topmannen maar na zijn succesvolle werken voor de Italiaanse stier van Sant'Agatha Bolognese kwam de wissel met Walter da'Silva (voorheen Fiat, Alfa Romeo, Seat) die nu de fakkel bij Audi hoog houdt. "Onze" Luc werd naar Barcelona verkast. Met als eerste "wapenfeit" de Ibiza Vaillante concept car.
Ons nationale intellect wordt dus in grote mate geëxporteerd
Tweede icoon is Dirk Van Braeckel die eveneens tot het VW-Audi imperium behoorde en het met de Skoda Octavia en Fabia zodanig goed deed dat hij promoveerde tot hoofddesigner van het gerenommeerde Bentley. Daar verbaasde hij vriend en vijand met de Bentley Continental GT. Een schitterende en steengoede machine die zodanig aansloeg dat Bentley aan de grote vraag niet kon beantwoorden en voor een deel de productie liet afwerken in een VW-fabriek in Dresden-Duitsland. En hiermee is Van Braeckel nog niet aan het einde van zijn Latijn. Geen twee zonder drie: Marc Beckers (50) is vleesgeworden bij GM-Opel. Public Relations was zijn eerste stek bij de Antwerpse autobouwer. Na een eerste verblijf bij GM's Noord-Amerikaanse Operatie in Rüsselsheim verhuisde hij naar Zürichde als directeur Product-PR om na drie jaar te promoveren tot uitvoerend directeur internationale Product-PR en zelfs vice-president communicatie voor GM Europa. Intussen is hij naar de Headquarters in Detroit geroepen als executieve directeur GM Product Communicatie wereldwijd.
Opvallend is dat GM-Opel bijzonder sterk uit het Belgisch toppersoneelsbestand put want om de haverklap wordt er iemand van uit Antwerpen naar een of ander hoofdkwartier geroepen. Zoals Eddy Geysen (59), die na bijna tien jaar Duitsland als beloning in eigen land mocht uitbollen. En de pensionados Eddy Van Loo, Herman Vermeerbergen en Herman De Backer die het Amerikaanse Cadillac en Chevrolet nieuw leven moest inblazen.Of de rijzende ster Alain Visser (ex-Ford en Opel België) die sensationele acties organiseerde en, als executieve directeur bij Opel Europa Marketing, voor grootse orkestraties zorgt. Of PR-directeur Opel-België Marco Van Riel die thans in Zürich eenzelfde functie maar op Europees vlak uitoefent. Of Eric Nève die voor Chevrolet de competitieafdeling runt. Of ex-autojournalist Michel Retour die voor zijn Duitse bazen alle autosalons van Europa afschuimt. Alain Uyttenhove(39) moet, na kort verblijf in zijn vorig leven bij Nissan en DaimlerChrysler, nu de merknaam Opel op hoger niveau tillen. De naam Opel is in Europa weliswaar zo goed bekend als Coca Cola maar onze landgenoot kreeg als opdracht aan het imago te pimpen.
Andere Belgische deskundigen kregen elders in de wereld mooie kansen. Marc Bocqué, ex-PR Peugeot België, is de woordvoerder voor alles wat Research heet bij PSA (Citroën-Peugeot). Caroline De Gezelle, opgeleid bij Citroën en tot voor kort nog in Parijs bij Renault, is intussen naar Tokio vertrokken waar zij tot PR-woordvoerdster van de Alliantie Nissan-Renault is gebombardeerd.
Een toemaatje: Intussen rotst William De Braekeleer heel de wereld rond met aan zijn hand de kleine Asimo. De ex-Honda PR België, en later vanuit het U.K. F1-woordvoerder, nam deze bijzondere uitdaging aan en zoals hijzelf beweert: het zint hem wel. Het is eens iets anders dan pk's, krukasomwentelingen, CO², hybrides enz. De Asimo (Advanced Step in Innovative Mobility) is een 1m20 hoge "humanoïde robot" die tot 1,6 km/u kan stappen, een handrukkracht heeft van 0,5 kg en in alle richtingen kan draaien, buigen, zitten, spreken en werken.