SCORE Hummer H3
Hummer zelf noemt de H3 een midsize SUV, maar in het minder centimetergeile Europa blijft het model ronduit ‘groot’. De mosterd voor het lijnenspel ging Hummer halen bij de H2. De H3 ziet er dan wel origineel -maar weinig verassend- uit als een grote klomp metaal met veel te kleine ruitjes. Gelukkig merk je daar binnenin nauwelijks wat van. Rijkelijke hoeveelheden blinkend chroom en goedkoop ogend zwart plastic vullen de gespoten koetswerkdelen aan. Het interieur verwelkomt je met opvallend comfortabel zitmeubilair. De voor de boordplank gebruikte kunststoffen zijn niet helemaal ‘top’, maar ze kunnen wel door de beugel. Dat kan niet van elk Amerikaans exportproduct gezegd worden. Het plaatsaanbod is, voor zover deze eerste kennismaking dat laat beoordelen, riant. Niet elke inch ging op aan de imposante wielbogen en motorkap; er bleef nog genoeg over voor de bagage. De koffer slikt 835l. Met neergeklapte achterbank wordt dat 1.577l.
Onder de neus zit een 3.460cc vijfcilinder-in-lijn benzinemotor. Die beschikt over dubbele bovenliggende nokkenassen, een variabele uitlaatkleptiming en vier kleppen per cilinder. De krachtbron ontwikkelt nauwelijks 220pk, maar levert wel 305Nm koppel af. In de aandrijflijn zit een handgeschakelde vijfbak of de viertrapsautomaat die wij voorgeschoteld kregen. Een combinatie die de SUV uitgesproken soepel en schokvrij laat rijden. Om het ruim 2,1 ton zware gevaarte echt vlot door het verkeer te loodsen, mist de motor wat kracht en de automaat de broodnodige vijfde of misschien wel zesde overbrengingsverhouding. Op termijn plant GM speciaal voor de Europese markt ook nog een diesel. Hummer hamert behoorlijk op de terreineigenschappen van het nieuwste product. De standaarduitrusting omvat naast de permanente vierwielaandrijving ook nog een terreinversnelling (met een rechtgetande ultrakorte overbrengingsverhouding die in de VS optioneel is, maar hier standaard wordt geleverd) en zowaar nog een blokkeerbaar achterdifferentieel. De overrijhoek verwaterde wat door de lange wielbasis, maar de wielen staan ver naar buiten wat indrukwekkende hoeken (aanloophoek van 38°, vertrekhoek van 36°) oplevert. Onze test-H3 had ondanks het standaard wegrubber maar weinig problemen met de voorgeschotelde Ardense ondergrond.
De H3 wordt leverbaar in drie uitrustingsniveaus. De Comfort is de instapper. Die beschikt onder meer over frontale airbags, airco, snelheidsregelaar, elektrisch bediende ruiten, een verstelbaar stuurwiel en mistlichten en wisselt al vanaf € 41.690 van eigenaar. De Advantage is te koop vanaf € 46.990 en heeft voor die prijs ook nog recht op een trekhaak en een audiosysteem. Voor € 52.590 ten slotte wordt een Executive-uitvoering geleverd met een andere lederen bekleding, elektrisch verstelbare voorzetels, een afdekzeil in de bagageruimte, chromen side steps en een roof rack.