SCORE Dacia Logan MCV
Meer Dacia testsMeer?
Dacia Logan 1.4MPI
Dacia Logan 1.4MPI
Twee jaar geleden zette Renault de autowereld op z'n kop door het Roemeense automerk Dacia nieuw leven in te blazen. Vooral de belofte om met een moderne auto op de markt te komen, die weinig concessies deed aan weggedrag of veiligheid, voor € 5000 maakte de concurrentie ‘ongemakkelijk'. In onze contreien, waar de lancering eerst niet voorzien was maar een zondvloed aan geïnteresseerde reacties de directie finaal toch over de streep trok, werd het € 7.500. Maar daarmee is het nog steeds veruit de goedkoopste ‘grote' berline op de markt. Hoewel de Belg finaal slechts met mondjesmaat viel voor de Logan, loopt het storm op de markten waarvoor hij werd ontwikkeld. En dat zijn er nogal wat; de Balkan, Turkije, het Midden-Oosten (vooral Iran) en Zuid-Amerika maar ook in Frankrijk is het een succes (daar haalde Dacia een marktaandeel van 1%). Van de berline wist het merk er in totaal al 400.000 te slijten. De vierdeurs is net opgefrist en oogt vooral beter nu het aandeel ongelakte plastics is teruggedrongen. Dan is het nu tijd voor een break. Renault blijft alvast trouw aan de idee dat één enkel model een zo breed mogelijk aantal toepassingen moet hebben.
De Logan MCV (van Multi Convivial Vehicle) maakt gebruik van dezelfde beproefde Renault-onderdelen, maar staat op een bodemplaat met een wielbasis die liefst 27cm langer is. Dat staat garant voor een indrukwekkend laadvolume, al kan dat ook verkregen worden door de overhang achteraan aan te passen. De langere wielbasis maakt het bovenal mogelijk om een derde zitrij te monteren. Over de toegangkelijkheid daarvan moet u zich niet te veel illusies maken. Dat vergt wat klauterwerk, ook al klapt de bank op de tweede rij ruim weg. De plaatsen zelf zijn indrukwekkend ruim. Daar kunnen twee volwassenen van 1,90m zitten, zonder dat je ze daarna een abonnement bij de kinesist schuldig bent. We vinden niet één-twee-drie een compacte monovolume die dit kan claimen. En als je dan nog het prijskaartje in overweging neemt... Met zeven inzittenden is de laadcapaciteit uiteraard verwaarloosbaar - 198l - maar dan monteer je toch gewoon een dakkoffer. Op rails (optie) die 100kg kunnen torsen - 20kg meer dan de Europese norm. Dat de Logan zo veel mogelijk doelen moet dienen, merk je ook aan de keuze voor openslaande kofferdeuren, zoals bij een bestelwagen. In de versie met vijf plaatsen stauw je probleemloos 700 liter.
De MCV is net als de berline ontworpen voor regio's die in volle ontwikkeling zijn. Voor landen als Iran, delen van Zuid-Amerika, het Oostblok en Rusland is dit een zeer sterk en aantrekkelijk alternatief in de middenklasse. In ons land moet Dacia het vooral hebben van z'n prijs die het resultaat is van het gebruik van onderdelen waarvan de ontwikkeling reeds is afgeschreven, een vereenvoudigd ontwerp (met bijvoorbeeld een dashboard en bumperschilden uit één stuk) en een sterk vereenvoudigd gamma. Behalve metaalkleur, een airco en elektrisch bediende ruiten valt er nauwelijks iets te personaliseren. De instapper, door een 75pk sterke 1,4l aangedreven, is er dan ook al vanaf € 8.750 (vijfzitter). Een 90pk krachtige 1,6l staat in de catalogus vanaf € 10.300 en er is ook nog een 105pk sterke 1.6 (met 16 kleppen) die € 11.450 kost. De enige dieseloptie is de 70 pk krachtige 1.5 dCi die vanaf € 11.650 te koop is en ooit meer dan € 12.300 kost. Tijdens de korte kennismaking reden we met de laatste twee types.
Aan boord merk je dat de Dacia een goedkope auto is aan de plastics, het ontbreken van een hoogteverstelling op het stuurwiel en diens meer. Maar je kan niet claimen dat de Logan MCV onverzorgd is, want de indruk is zonder meer degelijk. Zelfs de rijhouding is, ondanks de beperkingen, acceptabel. De versnellingbak (aangepast voor de MCV) voelt rubberachtig, maar schakelt correct. De ophanging werd verstevigd en geniet sowieso een bovengemiddelde bodemvrijheid. Hoewel de besturing niet vlijmscherp is, is het stuurgedrag te pruimen, bij tijdens zelfs prettig en kan je de prestaties van de beide motoren als adequaat bestempelen. Zo rijdt de diesel probleemloos 130km/u (bij niet eens 3000t/min) en geschiedt dat in alle rust. De benzine beschikt over wat meer werkijver, maar het pookje vraagt er vaker om geroerd te worden. Hoewel de snedigheid de vergelijking met de rest van het segment niet doorstaat, maakte de testrit wel duidelijk dat het comfort weinig te wensen overlaat en de ophanging met langere veerwegen moeilijk van z'n stuk te brengen is. Op de veiligheidsuitrusting werd wat beknibbeld, maar de Logan haalde op de EuroNCAP toch een gemiddelde score van 3 sterren. Niet goed, niet dramatisch.
De berline kon ons bij een eerdere test enkel met z'n prijs overtuigen. De aanpassingen, en niet in het minst de fiks langere wielbasis, maken de MCV in onze ogen een stuk leuker om te rijden. Bovendien vinden we dit (veel meer dan de berline) een uitzonderlijk aanbod. Omwille van de indrukwekkende laadruimte en -bij uitstek- om van de mogelijkheid om zeven volwassenen te transporteren in goede omstandigheden. Voor het prijskaartje van de Logan MCV biedt de concurrentie wagens aan die met moeite vier inzittenden verdragen. De berline werd - met 716 verkochte exemplaren in 2006 - bepaald lauw ontvangen, maar Renault denkt dat deze MCV de Belg wel goed zal smaken.