SCORE Volkswagen Tiguan
Meer Volkswagen testsMeer?
Volkswagen Polo vijfdeurs 1.4 TDI Comfortline
Volkswagen Polo vijfdeurs 1.4 TDI Comfortline
Volkswagen Multivan 2.5TDi
Volkswagen Multivan 2.5TDi
Volkswagen heeft zich de tijd gegeven om te debuteren in de categorie van compacte SUV's. Geen ander autosegment laat zo'n overtuigende groeicijfers optekenen als deze. In West-Europa alleen al zullen dit jaar 600.000 kopers naar een compacte SUV vragen en in de USA zijn er dat 1,5 miljoen. Volkswagen blijft voorrang verlenen aan de echte volumemodellen als Golf en Passat, maar mocht toch ook niet langer ontbreken met een aanbod in deze categorie. Vier jaar na het debuut van de Touareg als grote luxe SUV gaat nu de Tiguan van start met een meer familiale roeping. Hij oogt als een compactere Touareg, wat voor heel wat kopers zeker een pluspunt zal zijn. Opmerkelijk is dat VW eigenlijk twee modellen introduceert: één die vooral op de weg wil rijden en bijgevolg een wat beperkte aanloophoek biedt - 18°; 2 uitvoeringen: 'Trend and Fun', 'Sport and Style' - en de iets langere ‘Track and Field' die niet terugdeinst voor het terrein met een aanloophoek van 28°. De bodemvrijheid bedraagt voor alle modellen 195 mm; de afloophoek 25° en de overrijhoek 20°. Daarnaast is er vanaf 2008 ook nog een instapversie gepland, met uitsluitend voorwielaandrijving. De vierwielaangedreven versies maken gebruik van een elektrohydraulische Haldex-koppeling, die in een oliebad draait en slechts 44 kg meergewicht in de weegschaal legt. De allernieuwste generatie reageert sneller en zorgt voor een minimale weerstand - en bijgevolg minimale toename van het verbruik - bij normaal gebruik op de openbare weg (90/10 voor/achter verdeling) en kan in het terrein traploos het koppel verdelen tussen voorste en achterste as. In extreme omstandigheden, bij het doorslippen van één van de voorste wielen, is bijna een 0/100 verdeling mogelijk naar de achteras.
Onder de motorkap vinden we uitsluitend turbomotoren. Bij de benzinemotoren zijn dat de TSI-krachtbronnen met directe inspuiting en drukvoeding. Opvallend is de keuze voor de kleine 1390cc, die hier echter wel 150 pk levert. Later volgen nog een 2.0 TSI met 170 en 200pk. Bij de diesels neemt VW met de TDI's afstand van de hogedrukinspuitinjectoren (‘Pumpedüse') en bekert zich tot de common rail directe inspuittechniek. De TDI's lagen al langer onder vuur vanwege hun luidruchtigheid en VW sluit zich uiteindelijk ook aan bij wat anderen al lang volgen... De 2.0 TDI is er bij de lancering in 140pk/320Nm versie, maar later volgt ook een 170pk/350Nm versie. Het max. koppel is beschikbaar vanaf 1750 tr/min. Voor België kan de 140 pk afgezwakt worden tot 136 pk, wat de BIV van 867 naar 495 euro laat dalen. De nieuwe TDI's voldoen nu al aan de Euro 5 norm, die pas in 2009 van kracht wordt. Hun CO2-uitstoot bedraagt 189g/km voor de 140 pk met manuele bak en 186g/km voor de manueel geschakelde 170 pk versie. De 1.4 TSI benzinemotor is uitsluitend met manuele 6-bak leverbaar. Voor de TDI's is er keuze tussen een manuele schakelmechaniek (6 V) of een 6-traps Tiptronic-automaat.
De Tiguan profileert zich als een lastdier met een sleepvermogen tot 2500 kg op een helling van max. 12°. Een nieuwigheid die hierbij aansluit is de bijzonder gemakkelijk in en uit te klappen trekhaak (standaard). Een kabelbediend mechanisme voorkomt de gebruikelijke lastige montage van een afneembare trekhaak. Vuile handen zijn er ook niet meer bij. De standaard dakdragers op de ‘Sport and Style' en ‘Track and Field' uitvoeringen kunnen 100 kg dragen. De laadruimte biedt minimaal 470 liter en kan groeien tot max. 1510 liter met een vlakke koffervloer. Het interieur is ruim, met opvallend veel comfort voor de achterste passagiers, die gerust flink uit de kluiten gewassen mogen zijn. Zelfs grote volwassenen beschikken er over een royale hoofd- en knieruimte. Vooraan oogt alles duidelijk herkenbaar Volkswagen. Het geheel maakt een degelijke en verzorgde indruk. Luxe en prestige kunnen vanuit de optielijst toegevoegd worden, met o.a. een elektrisch bediend panoramisch kantel-/schuifdak à 1042 euro; lederen interieuraankleding; een 230V-stopcontact à 116,16 euro; elektronische klimaatregeling met gescheiden links-/rechtsregeling (standaard op Sport and Style); Xenonkoplampen met dynamische reikwijdteregeling en koplampsproeiers à 1145 euro; de ‘Park Assist' parkeerhulp inclusief ‘Acoustic Parking System' vooraan en achteraan à 501 euro.
De 1.4TSI met 150 pk trekt zich bijzonder goed uit de slag als tweewielaangedreven instapmodel. De Tiguan rijdt als een personenwagen en vertoont dus niet de typische schommelbeweging die eigen zijn aan SUV's. Hij laat zich aangenaam sturen en biedt de inzittenden heel wat comfort, ook als de bestuurder zich uitleeft op een bochtig parcours. De nieuwe TDI's konden we nog niet op de weg proberen. Op het off road parcours verbaasde de Tiguan met diesel en automaat door zijn terreincapaciteiten, die onze verwachtingen ver overtroffen. Hij kan veel meer aan dan waar de doorsnee automobilist zich ooit zal aan wagen en bovendien doet hij dat spelenderwijs, zodat de niet geoefende terreinrijder niet zo gauw in verlegenheid zal komen. De VW Tiguan is er vanaf 27.510 euro voor de 1.4TSI ‘Trend and Fun'. Met 2.0TDI wordt dat 29.600 euro. Voor een ‘Track and Field' met 1.4TSI vraagt VW 28.820 euro; de TDI-versie kost 30.910 euro. Daarmee kan hij zijn Europese concurrenten goed de baas, temeer daar velen enkel met tweewielaandrijving in de handel zijn, maar kan zich prijsmatig moeilijk meten met Koreanen.