Bij Suzuki kwam onlangs een nieuwe compacte wagen het aanbod verruimen. Zijn naam is Ignis, wat in het Latijns vuur betekent. In deze Ignis vervaagt de grens tussen kleine monovolume en terreinwagen. Het resultaat werd een veelzijdige softroader. Suzuki creëert weerom een nieuwe niche.
De Ignis biedt ondanks beperkte afmetingen een moduleerbaar interieur. Daardoor richt Suzuki zich vooral tot actieve mensen met een actieve levenstijl, maar omdat je in zo’n Ignis hoger zit dan gewoonlijk (een gemakkelijke in- en uitstap) wordt ook het minder jonge publiek in het vizier genomen.
De Ignis is momenteel slechts verkrijgbaar in één enkele afwerking: GL. Hij staat net achter de Alto en de Swift in de catalogus. Zijn basisprijs: 389.000 BEF of 9.643 EURO (voor de 3-deurs). Voor dit bedrag krijg je een 1300cc van 83pk. Er zit dan een elektrische stuurbekrachtiging op, elektrische bediende ruiten en spiegels, een dubbele airbag en een in twee delen neerklapbare achterbank. Onze testwagen werd ook uitgerust met ABS, alu velgen, metaalkleur en een klimaatregeling. Daarvoor moet je dan wel eerst even door de optielijst bladeren. Voor het ABS-systeem en de velgen samen moet je 57.000 BEF of 1.400 EURO ophoesten. De metaalkleur kost je net 11.000 BEF of 273 EURO. Voor de airco moet je 62.500 BEF of 1.550 EURO diep in je broekzak tasten. De Ignis waar wij mee op de baan mochten kost dus 519.500 BEF of 12.865 EURO. Voor wie wil monteert Suzuki ook een Aerotop van 36.900 BEF of 915 EURO. Zelfs een alarm staat rechtstreeks in de optielijst. Een 5-deurs versie is ook verkrijgbaar. Die wisselt voor minimaal 419.000 BEF of 10.390 EURO van eigenaar. Vanaf september kan je naast de standaard gemonteerde 5-bak ook opteren voor een viertrapsautomaat.