Bijna exact vijftig jaar na z’n geboorte doet de Mustang z’n intrede in Europa. Officieel tenminste, want al die tijd zijn er liefhebbers en slimme ondernemers geweest die de Pony car via grijze kanalen het continent binnen haalden. Tienduizenden zijn er zo ingevoerd. Klassiekers uit de sixties, maar ook recentere exemplaren. Bij de Ford-dealer was hij er echter nog nooit. Tot nu.
Ford Mustang generatie 6
Dat de Mustang net nu naar Europa afzakt, is geen toeval. De zesde generatie vertegenwoordigt immers de grootste stap vooruit die het model ooit onderging. Een meer geavanceerde voor- en achterophanging én een viercilinder turbomotor moeten het model ook op onze veeleisende wegen een weggedrag verlenen waar de constructeur achter kan staan. Daarom wordt die nu officieel geïntroduceerd.
Gamma en prijzen
Twee koetswerkversies en twee motoren. Dat is de kern van het aanbod. Een 2,3l viercilinder turbomotor met 314pk is Europa’s instapper. Een minder geavanceerde zescilinder maakt de oversteek niet, maar er is wel een 5-liter V8 met dik 100pk extra. Voor mensen die hun Mustang-ervaring zo ver mogelijk willen doortrekken. Het prijsverschil tussen beiden is al bij al te verantwoorden. De 2,3l kost als Fastback (de coupé, zeg maar) € 35.000. Doe er € 5.000 bij en je hebt tweemaal zoveel cilinders. Een gesloten versie ruilen voor een open variant kost € 4.000 en wie liever niet zelf schakelt moet € 2.000 rekenen voor een automaat met een identiek aantal (6) verzetten als de handbak.
Waar kan je hem kopen?
Het is niet omdat de Mustang nu via het officiële dealernet wordt verdeeld, dat je hem overal kan kopen. Ford beperkt dat tot 15 ‘Ford Stores’. Die mogen wat meer dan andere blijkbaar.