Tien. Zoveel jaar heeft Honda ervaring met dieselmotoren. Met deze 1.6 viercilinder i-DTEC moet heel wat schade worden ingehaald. Het blok produceert 120pk bij 4.000tr/min en slaagt erin 300Nm koppel op te wekken bij 2.000 toeren. Daarmee bereik je 100km/u na 10,5 seconden en maximaal 195km/u.
Ondanks zijn toch wel redelijk imposante uiterlijk is deze Civic Tourer geen zwaargewicht. Hij weegt 1.337kg, om precies te zijn. En dat gebrek aan overtollig lichaamsvet voel je onderweg. De motor krijgt merkbaar de kans zich uit te leven en komt erg gewillig en flexibel over. En zijn 'dynamische' karakter (hoewel toch nog steeds 20kg zwaarder dan de hatchback) dankt hij evengoed aan zijn manuele zesversnellingsbak waar werkelijk niets op aan te merken valt. De Civic Tourer gedraagt zich ook opvallend stabiel, zowel in korte bochtenreeksen als op de autosnelweg. Dat laatste komt ook door de toch wel forse wielbasis die 2,6m overspant.
We appreciëren ook het lage zwaartepunt van de Civic Tourer, alsook de precieze en consistente besturing en de regelbare ophanging (enkel achteraan) die je kan bedienen met een druk op een knop. Wat minder in de smaak valt, is de eco-modus. Dat is zo'n hulpmiddel dat je middels groen of blauw licht wil aantonen of je al dan niet ecologisch aan het rijden bent. Het systeem vergt echt veel aandacht, maar blijkt weinig verschil te maken als we effectieve verbruikscijfers gaan vergelijken. Over een week geteld, kwamen we toe met gemiddeld 5,4l/100km, wat, rekening houdend met de niet onaardige prestaties, een correct cijfer is. Volgens Honda verbruikt een Civic Tourer 1.6 i-DTEC uiteraard nog minder - 3,9l/100km gecombineerd, wat strookt met 103gr/km CO2.