Jaguar XF i4 (prototype)

Jaguar XF i4 (prototype)
Bekijk 13 foto's
Door: REDACTIE 10-04-2011

Voor Jaguar is de XF modelreeks het hart van het merk. De commerciële loopbaan het product is nu vier jaar oud. Dat betekent niet alleen tijd voor een facelift, ook onder de motorkap is er verrassend nieuws te rapen. In het segment waarin de XF aantreedt halen 6-cilinder motoren 47% aandeel in de verkoop, terwijl de 4-cilinders 53% van de klanten tot het ondertekenen van een bestelbon bewegen. Jaguar miste dan ook de voorbije jaren een belangrijke troef om in de grootste visvijver te kunnen meespelen. Dat verandert met de introductie van de i4, een 2.2 4-cilinder diesel met parallel twin-turbo constructie, goed voor 190 pk piekvermogen en 450Nm maximale trekkracht bij 2.000tr/min. Voor de Belgische markt staat een tot 163 pk teruggeschroefde variant ter beschikking. De i4 is het resultaat van een samenwerking met PSA en Ford. Eigenlijk betreft het al de derde generatie van deze motor, die nu zowel door Jaguar als door Land Rover (onder meer in de vernieuwde Freelander en Evoque) zal worden toegepast.

De Jaguar-ingenieurs bedachten de motor o.a. met extra geluiddemping, nieuwe motorsteunen en een specifiek vormgegeven deksel voor het oliecarter, dat een betere luchtgeleiding verzekert. De zuigerwrijving werd geoptimaliseerd voor een lager verbruik en de turbo is uitgerust met een waterkoeler voor hogere werkingstemperaturen. Het nieuwe achterdifferentieel is lichter en levert eveneens een bijdrage tot een stillere werking. De i4 diesel is gekoppeld aan een ultramoderne 8-traps automaat van ZF-makelij. Deze schakelt niet alleen sneller dan de 6-traps voorganger, maar laat ook toe om enkele versnellingen tegelijk terug te schakelen (vb. van 7 naar 3).

De i4 belooft een acceleratietijd van 8,5s voor de klassieke 0 - 100 proef en een topsnelheid van 225 km/u. Zijn gemiddelde verbruik wordt met 5,4l/100km gespecificeerd. Jammer genoeg zit zijn CO2-uitstoot met 149gr/km net boven de in België geldende 145 g/km grens, die recht geeft op 75% fiscale aftrekbaarheid voor bedrijfswagens. Gezien Jaguar zijn klanten vooral daar zal moeten enthousiasmeren, is dat een gemiste kans.

Als kind van zijn tijd pakt de i4 standaard uit met een intelligent start/stop-systeem. De Jaguar-ingenieurs hebben hier een erezaak willen van maken en claimen een 40% snellere starttijd. Bij het uitbollen van de auto tot stilstand wordt de kinetische energie opgeslagen om een soort motor op te winden (Tandem Solenoïd Starter), die het mogelijk maakt sneller en zonder schokken opnieuw te starten.

De versnellingsbak is voorzien van een hydraulisch impulsopslag, zodat onmiddellijk voldoende oliedruk paraat staat bij het starten/herstarten van de motor. Tijdens het rijden wordt een klein vat gevuld met olie, om bij het starten direct olie in de schakelelementen te injecteren. Er zijn ook 2 accu's aan boord, waarvan 1 specifiek gereserveerd voor het starten en 1 voor het verzekeren van de werking van de comfortuitrusting tijdens de stopfase.

De i4 weet (door ons nog in camouflagekledij gereden, al weten we inmiddels ook al hoe de gefacelifte XF eruit zal zien) vanaf de eerste honderden meter te overtuigen niet het slappe broertje te zijn waarvoor we vreesden. Hij hangt onmiddellijk en alert aan het gaspedaal, goed geholpen door de knappe ZF-schakelmechaniek, die nauwelijks merkbaar zijn ding doet en door zijn geavanceerde schakelkunsten een niet te versmaden bijdrage levert tot de goede indruk die de kleine i4 nalaat. Op elk ogenblik toont de i4 zich levenslustig en zorgt de tandem motor/versnellingsbak voor vlot hernemen en comfortabel voortbewegen zonder de indruk te wekken onder of op de grens van krap gemotoriseerd te zijn. Stil blijkt deze nieuwe basisdiesel ook nog te zijn, alleszins voor wat het geluid in vrijloop en onder belasting betreft. Bij de werking van het start/stop-systeem verraadt hij wel zijn diesel zijn, al wordt hij nooit zo brutaal wakker geschud zoals vele andere auto's die we met een dergelijke groene techniek al aan de tand voelden. Het intelligente start/stop-systeem in de XF i4 reageert inderdaad snel en aangenaam wanneer de voet van het gas gaat en kort nadien toch opnieuw kan doorgetrokken worden. Ook aan het rode licht is hij snel weer alert en schiet zonder morren uit de startblokken, zij het dan nadat hij eerst toch een dieselrilling heeft laten voelen aan zijn passagiers. Voor een definitief oordeel geven we u rendez-vous als we het gefacelifte model in z'n definitieve vorm hebben kunnen testen.


Geef commentaar
comments by Disqus