Beide modellen tonen hetzelfde familiegezicht en zijn exact even breed, maar de S-Max (fotospecial) is zowel een stuk korter als 7cm lager dan de nieuwe Galaxy. Daardoor zijn enkel de koplampen en de motorkap tussen beide modellen uitwisselbaar. Beide exemplaren krijgen Fords FoldFlatSystem (FFS), een opklapsysteem dat de tweede en derde zetelrij met een minimum aan handelingen de vloer in doet verdwijnen.
Onze contreien moeten zich vooral verheugen op de komst van de Duratorq TDCi 1.8l dieselmotor. Die wordt in beide modellen aangeleverd en zal 125pk en 320Nm (340Nm gedurende enkele tellen met de overboost-functie) sterk zijn. Ford koppelt de diesel aan een handgeroerde zesbak. Een tot 100pk gereduceerde versie is er -dit maal met een vijfbak- enkel in de Galaxy. Erboven mogen we nog een 140pk sterke tweeliter verwachten. Zowel de S-MAX als de Galaxy krijgen nog een 145pk en 190Nm sterke 2.0l benzinemotor onder de kap. De S-Max krijgt, om de sportiviteit te benadrukken, ook de bij Volvo geleende vijfcilinder uit de Focus ST tussen de voorwielen. Die heeft een inhoud van 2,5l en levert 220pk en 320Nm.