Door hun gesjoemel met dieselmotoren is de Volkswagen Group verplicht om wereldwijd tientallen miljarden te investeren. Boetes, compensaties, terugkoopacties en kosten om modellen aan te passen. Centen die de financieel gezonde merkengroep niet zonder meer kan ophoesten. En daarom wordt er nu al flink bespaard. Volkswagen kondigde deze week de stopzetting van het erg succesvolle rallyprogramma aan en Audi stopt met een eveneens erg glorierijke endurance (Le Mans, zeg maar) campagne. Maar het blijft er natuurlijk niet bij.
Audi e-tron krijgt voorrang
Volkswagen kondigde al snel aan dat er ook in het aanbod beschikbare modellen gesnoeid zal worden. Duitse media kwamen er nu achter dat onder meer het lanceerschema van de Audi Q4 (een concurrent voor de BMW X4) wordt aangepast. De lancering daarvan wordt voorlopig al achteruit geschoven tot 2021. Maar ook de Audi A3 zal langer moeten blijven. Die auto, nochtans één van de volumemodellen van het merk, zal het moeten uitzingen tot 2019. Dat is langer dan voorzien. De Audi Q6 e-tron die bij Audi Brussels zal worden gebouwd, blijft wel gewoon op schema.
Andere platformen
Niet alleen Audi’s modellenprogramma staat onder druk. Eerder al lekte uit dat het merk met de vier ringen grotendeels z’n eigen platformen zal moeten prijsgeven. Daarover lees je meer hier.