Mercedes heeft z’n studiemodel voor het Autosalon van Frankfurt (IAA - van Internationale Auto Ausstattung) dezelfde naam gegeven: 2015 IAA. Maar hier staat dat voor Intelligentes Aerodynamisches Auto. En daarmee komen met in één klap bij het belangrijkste kenmerk van de luxueuze stijlstudie. Dat is z’n abnormaal lage luchtweerstandscoëfficient van 0,19.
Actieve aerodynamica
Om met zo weinig weerstand door de lucht te klieven, schakelt Mercedes een aantal elektrisch gestuurde aerodynamische panelen in. Die veranderen de vorm van de auto naarmate de snelheid toeneemt. Van de meeste merk je weinig, maar je kan niet naast het staartstuk kijken. Dat schuift tot 39cm uit.
Stopcontacthybride
Voor de aandrijving doen de Duitsers beroep op een hybride krachtbron. Die combineert een benzine- en elektromotor en wekt 274pk op. In z’n meest efficiënte modus mag deze aan het stopcontact bij te laden creatie niet meer dan 28g/CO2/km in de atmosfeer blazen. Met een volle accu kan je maximaal 32km elektrisch rijden.