Dit is elke nieuwe Audi tot 2019!

"Voorsprong door techniek" - of Audi's slogan steek blijft houden, zal de komende vier jaar blijken. Audi vernieuwt namelijk voor 2019 vrijwel zijn gehele modellengamma en brengt ook nieuwe modellen op de markt. Een overzicht.

Audi TT Roadster

Is er inmiddels. De cabrio met stofkap beschikt over dezelfde techniek als de coupé, maar carrosserie en chassis zullen extra gestut worden. Starten doen ze met drie motorvarianten: tweeliters zijn er als TDI ultra-diesel met 184pk en als TFSI benzinemotor met 230pk. De TTS Roadster, ook een 2.0 TFSI, schopt het tot 310pk.

Audi Sport Quattro

Best grimmig: de nieuwe Audi Sport Quattro speelt met elementen van het oermodel. Technisch zal hij zich richten op de volgende A6. Naast de coupé komt er ook een open Quattro. Dat zal geen conventionele cabrio worden, maar een mix van Roadster en Speedster. Voor 2018 moet je zijn lancering niet verwachten.

Audi TT Sportback

Ja, er komt een vierdeursversie van de TT. Als concept car kregen we hem al te zien.

Audi R8

Voor de nieuwe R8 werkte Audi opnieuw nauw samen met Lamborghini. Veel van zijn techniek deelt de R8 met de Huracan. Omdat er een gewichtsverlies van bijna 100kg beloofd is, verwachten we betere prestaties. De presentatie: Genève, in maart 2015.

Audi A1

In 2018 gaat de nieuwe Audi A1 in productie. Specificaties: minder gewicht en een efficiënter gebruik van de ruimte. De ingenieurs krijgen toestemming om bijna alles van de A3 te gebruiken. Op het vlak van design vallen onderaan de deuren prominente vouwlijnen op die de auto optisch langer laten lijken.

Audi A3 Sportback

De achterzijde van de huidige Audi A3 Sportback ziet er, eufemistisch, nogal onevenwichtig uit. Dat moet in 2016 veranderen. De A3 facelift omvat de gebruikelijke aanpassingen aan bumpers, grille, lampen en wielen. Aan de motoren gebeurt nauwelijks iets, maar de elektronica zal wel worden opgewaardeerd, met de cockpit van de nieuwe TT als voorbeeld.

Audi A3 Sedan

Die valt nu al behoorlijk in de smaak en wordt in 2016 optisch nog wat verfijnd met nieuwe lichten en een agressievere schort. De aanpassingen achteraan blijven beperkt.

Audi RS3

In de zomer verschijnt de tweede generatie van deze compacte sportieveling. De 2,5-liter vijfcilinder turbo ontwikkelt op dit moment al een vermogen van 367pk, een vleugje meer dan rivaal Mercedes met de A45 AMG (360pk). In 4,3 seconden gaat het naar 100 en de vernieuwde intergraalaandrijving leidt, indien nodig, sneller kracht naar de achteras.

Audi A4

Bij het design van de nieuwe A4 speelt Audi op veilig: geen experimenten, geen trucs. Belangrijker zijn de onderhuidse wijzigingen. Zo wordt het AVC-systeem (Audi Variable Compression) voor het eerst op de 1.4-liter TFSI toegepast, elimineert een elektrische turbolader het turbogat en een intelligente vierwielaandrijving (Quattro ultra) schakelt de achterwielen enkel in als dat echt nodig is. Voorstelling volgt midden 2015.

Audi A5

De nieuwe A5 komt er in 2016 op basis van de nieuwe A4 met een slechts behoedzaam gewijzigd design. De coupé spreekt immers nog steeds erg veel kopers aan. Krachtigere motoren, innovatieve brandstofbesparende technologie en minder gewicht, dat zal de tweede generatie wel kunnen voorleggen.

Audi A5 Sportback

De nieuwe vierdeurs A5 Sportback komt ten laatste in 2017 op de markt en moet de lieveling van de Duitse middenklasse worden. En dat zou wel eens kunnen werken. Zou Audi weer een RS-versie van de Audi A5 Sportback op poten zetten?!

Audi A6

"De mooiste business sedan en de sportiefste break" beloven de ontwerpers en ingenieurs van de nieuwe Audi A6, die in 2017 verschijnt. In tegenstelling tot de grote Audi A8, bijna volledig van aluminium, worden voor de nieuwe A6 de materialen gemixt. Zo moet hij gewicht besparen zonder de kosten de hoogte in te drijven. Als aandrijver vertrouwt Audi voornamelijk op de bekende tweeliter viercilinder benzine of diesel.

Audi A7

Als basis zal het verlengde platform van de in China gebouwde A6 L dienen. En meer wielbasis betekent meer ruimte aan de achterzijde. De nieuwe A7 zal er veel extraverter uitzien dan we gewend zijn van sedans. Zijn debuut wordt in 2017 verwacht.

Audi A8

Die zal op het einde van 2016 meer spieren laten zien. Het introverte design van het huidige model is tenslotte passé. Technisch zal de A8 alle registers opentrekken, de plug-in hybride koppelt een bijzonder zuinige viercilinder met variabele compressie aan een 100pk sterke elektromotor.

Audi A9

Met diens komst betreedt Audi nieuw terrein. Het segment van de grote coupés lieten ze tot nog toe aan de concurrentie over. Maar in 2017 lanceert Audi zijn concurrent voor de Mercedes S-Klasse Coupé. De Audi Prologue concept car geldt als voorbode.

Audi Q1

Uitermate belangrijk voor Audi is de nieuwe Q1. Per jaar willen ze er minstens 70.000 van verkopen. Ondanks de kortere wielbasis zou het ruimtegevoel vergelijkbaar met de langere A3 Sportback moeten zijn en daar zorgen de rechte rijpositie en het hogere dak voor. Lancering in het voorjaar van 2016.

Audi Q3

De tweede generatie zal, afgezien van het gewicht, in alle dimensies toenemen. Vooral breder wordt hij. De Q3 moet namelijk plaats maken voor de Q1, die twee jaar vroeger zijn plekje als kleinste Q komt opeisen.

Audi Q5

De tweede editie van de Q5 rolt medio 2016 van de band in het Mexicaanse San José Chiapa. Die moet niet alleen concurreren met de BMW X3, Mercedes GLK en de Range Rover Evoque, hij heeft ook de Macan van zusterbedrijf Porsche in zijn vizier. Echt spannend wordt het met de Q5 e-tron Quattro ultra, die wil niet alleen licht en gestroomlijnd, maar ook zuinig zijn.

Audi Q6

Net zoals bovenstaande Q krijgt de nieuwe Q6 vier centimeter wielbasis erbij. Er wordt gezegd dat ook deze een e-tron variant krijgt die tot 350km zonder brandstof kan afleggen en over elektrische vierwielaandrijving (dus zonder mechanische verbinding tussen de assen) zal beschikken. Prijskaartje? € 80.000 tot 100.000.

Audi Q7

Was al te zien op het autosalon van Brussel. Tegen de algemene trend in krimpt de tweede generatie. Daarvoor is de grote SUV 325 kilogram afgevallen. De 3,0-liter TDI weegt zodoende iets minder dan twee ton.

Audi Q8

Deze vijfdeurs coupé met crossover uitstraling zal in 2017 verschijnen. In tegenstelling tot de Q7 zal de Q8 over slechts vijf zitplaatsen, een kwalitatief hoogwaardiger interieur en de nieuwste Audi-gimmicks beschikken. Zo moet hij sportiever dan de Mercedes GL en degelijker dan de nieuwe Range Rover worden.

Audi Q Junior

De nieuwe, kleine SUV heet Junior. Het is een vier meter kleine crossover op basis van de VW Polo. Richtprijs: € 20.000. Het is de bedoeling dat de Q Junior enkel als zuivere tweedeurs komt. Kwestie van de grenzen met de Q1 duidelijk af te bakenen. In 2019 zou het kleintje al moeten rondrijden.

Geef commentaar
comments by Disqus