Alsof een nieuwe Ford GT de fans van het merk nog niet voldoende stof tot dromen gaf, presenteert het merk met het Blauwe Ovaal in Detroit ook nog een Mustang die door de heren van Shelby onder handen is genomen.
Shelby GT350R Mustang
Het is nog een echte ouderwetse muscle car, deze Mustang. De 5,2l V8 heeft geen turbo of compressor. Maar hij heeft wel een geoptimaliseerde luchtinlaat, uitlaatlijn en zelfs een specifieke nokkenas. Vooral die laatste kweekt extra paarden. Er zijn er nu meer dan 500. Dat betekent dat deze creatie van Shelby de krachtigste atmosferische Ford-motor ooit aan boord heeft. De eenheid laat ook nog eens 542Nm trekkracht los op de achterwielen die hulp krijgen van een Torsen limited-slip differentieel. Geen elektronisch gestuurd bemoeiziek ding, maar nog een mechanisch type dat je probleemloos alle banden laat oproken.
Opvallende styling
Echt bescheiden stelt deze Shelby-creatie zich niet op. Aan de binnenkant valt het nog mee - daar zijn een stuur waarop het merk-serpent prijkt en kuipzetels van Recaro (met ‘R’ sierstiksel) het grootste wapenfeit. De achterbank liet de tuner zelfs achterwege, net als de binnenbekleding van de kofferklep. Kwestie van wat gewicht uit te sparen.
Maar aan de buitenzijde… daar zit een agressief ogende koetswerkkit, een luchthapper op de motorkap, 19-duims carbon wielen, rode remschoenen, een rode pinstriping en dikke witte race-strepen op het dak.
Toch nog alle luxe
Al bovenstaande inspanningen maken deze GT350R Mustang nog eens 59kg lichter dan de Shelby GT350 met circuitpakket. Maar de Amerikanen hun snufjes ontzeggen, dat gaat natuurlijk niet. Je kan dus nog altijd een pakket krijgen dat airco, een aanraakgevoelig scherm en audiosysteem met zeven luidsprekers omvat.