Mercedes maakt een stekkerhybride variant van de nieuwe S-Klasse. Die is zo goed als klaar. Het is dus tijd om eerder gemaakte beloftes - een verbruik van 3l/100km en een sprinttijd van 5,5 seconden - te toetsen aan de definitieve cijfers. En wat blijkt? De Duitsers hebben ze nog verbeterd!
33km alleen op elektriciteit
Mercedes heeft ten opzichte van eerder gecommuniceerde cijfers 10% extra bereik gevonden. Met een aan het stopcontact volgeladen batterij kan de 107pk sterke elektromotor de limousine nu niet 30, maar 33km autonoom voortbewegen. Omdat het ook in de proeven voor de verbruikscijfers langer duurt eer de 3-liter V6 benzinemotor met twee turbo’s moet opgestart worden, daalt ook daar het verbruiksgemiddelde: van de voorspelde 3,0l/100km naar 2,8l/100km. In theorie uiteraard.
435pk en 650Nm
Wanneer beide motoren hun vermogen en trekkracht combineren zijn bovenstaande maximumcijfers het resultaat. Dat levert - vooral met dank aan de elektromotor die z’n koppel al vanaf stilstand ter beschikking stelt - spectaculaire sprintcijfers op. En ja - ook daar doet de S500 Plug-In Hybrid het nog iets scherper dan eerst beloofd. De drie cijfers staan nu op de teller in 5,2 seconden. Da’s 3 tienden vlotter dan geanticipeerd.