Nissans grote baas Carlos Ghosn heeft z'n toekomstplannen voor de komende 5 jaar uit de doeken gedaan. En die zijn best ambitieus. Het heet Power 88, omdat de Nissan zowel mikt op een operationele marge van 8% als op een wereldwijd marktaandeel van 8%. Dat vertegenwoordigt een stijging van Nissans aandeel op de wereldmarkt van 2,2% en een toename van de winst van 1,9% in vergelijking met afgelopen jaar.
Autoconstructeurs produceren tegenwoordig nieuwe modellen aan de lopende band en Nissan vormt daarop geen uitzondering. Tegen 2016 zal Nissan wereldwijd minstens 50 nieuwe modellen lanceren. Dat is er gemiddeld één om de zes weken. Uiteraard komen die niet allemaal bij ons in de catalogus. Met het eindresultaat wil het Japanse merk 92% van alle segmenten afdekken.
Over dezelfde periode zal Nissan 90 nieuwe technologieën introduceren, met inbegrip van die in de samen met Renault ontwikkelde elektrische auto's. Tegen 2016 wil het bedrijf samen met Renault anderhalf miljoen elektrische auto's gebouwd hebben. En ook voor luxemerk Infiniti zijn de doelstellingen ambitieus. Daar moet een uitgebreider productaanbod van "minstens 10 modellen" ervoor zorgen dat het productievolume stijgt van 150.000 stuks op jaarbasis naar een half miljoen eenheden.
Nissan wil z'n positie op klassieke markten als Europa en de VS versterken, maar het legt de nadruk op groeimarkten. In China alleen wil het bedrijf elk jaar 1,2 miljoen wagens verkopen. En ook India, Zuid-Amerika en Rusland staan hoog op de veroveringslijst.