De heren bij Volkswagen broeden al een tijdje op een moderne versie van de beroemde T1 hippiebus uit de jaren vijftig en zestig. Het merk presenteerde er al eens een studiemodel (de Microbus) voor, dat evenwel niet de goedkeuring van niets onziende boekhoudafdeling van de groep kreeg. Ditmaal zou het echter wel van kunnen komen. Deze Bulli draagt wel de (gemoderniseerde) kenmerkende lijnen van z'n illustere voorvader, maar meet slechts 3,99m in de lengte, is 1,75m breed en 1,70m hoog. Hij zou dus zomaar kunnen passen op de bodemplaat van de volgende generatie VW Touran. Dat strookt met eerder uitgelekte plannen.
Aan boord is er ruimte voor 6 inzittenden over 2 zitrijen en minimaal 370l bagage. De achterbank laat zich neerklappen en dan bedraagt de laadcapaciteit opeens 1.600l. Een conventionele verbrandingsmotor ontbeert het studiemodel. Voor de aandrijving zorgt een 85kW en 270Nm sterke elektromotor die wordt gevoed door accu's die onder de vloer een onderkomen vonden. Dat zorgt voor een laag zwaartepunt. De prestaties zijn met een sprinttijd van 11,5 seconden en een begrensde topsnelheid van 140km/u niet meteen flitsend, maar je kan wel 300km rijden voor je op zoek moet naar een stopcontact.
De Bulli is te bewonderen op het Autosalon van Genève. Hij houdt er de nieuwe Golf Cabrio en gefacelifte Tiguan gezelschap.