Het meer dan een eeuw oude Alfa Romeo-kenteken bevat naast kruisen en kransen ook een pechvogel die wordt opgepeuzeld door een slang. Maar wat betekent dit nu eigenlijk allemaal? En hoe komt het dat de autobouwer voor zo'n ontwerp koos? We doen het uit de doeken.
Het logo is afgeleid van het wapenschild van Milaan, waar het bedrijf op 24 juni 1910 werd opgericht. Het wordt omrand door een blauwe cirkel en is verticaal in twee helften opgedeeld met een rood kruis aan de linkerkant en de mensenetende slang aan de rechterkant. Het waren de symbolen van lokale heersende families in de middeleeuwen die legers zouden hebben gesponsord tijdens de Eerste Kruistocht. De toenmalige heersende aartsbisschop zou dan aan een van die troepenmachten een spandoek hebben gegeven met daarop een grote slang.
Gekroonde slang
Rond de 15e eeuw verenigden de families in kwestie hun krachten én vlaggen om zo de invloedrijke Visconti hertogsdynastie te vormen. En om hun royale zegen duidelijk te maken, keurden de Hertogen van Oostenrijk die toen over Italië heersten goed dat er een kroon boven het hoofd van de slang zou worden geplaatst. Zelfs nadat de macht van de Visconti afnam, bleven de gekroonde slang met het rode kruis van de Crusades ernaast symbool voor de stad.
Het eerste logo werd tussen 1910 en 1915 gebruikt en bestaat uit deze twee familiesymbolen. Het beginnende autobedrijf "Anonima Lombarda Fabbrica Automobili" (Alfa) was op zoek naar een embleem en het idee om de stadssymbolen te benutten kwam van een jonge designer van het technisch bureau. Een eenvoudige blauwe cirkel met het woord ALFA bovenaan en MILANO onderaan werd eraan toegevoegd. De woorden werden van mekaar gescheiden door de knopen van de Savoyedynastie.
Nicola Romeo
In 1920 voegde Nicola Romeo zijn naam toe aan het bedrijf en zo ook aan het logo. Hij hielp de toen financieel noodlijdende onderneming uit de problemen. Vijf jaar later boekte Alfa Romeo een eerste overwinning bij de P2 tijdens het Automobile World Championship en werd een lauwerkrans aan het embleem toegevoegd.
De laatste echte veranderingen aan Alfa Romeo's logo kwamen er in 1972. Toen werd een fabriek geopend in Napels. En om het personeel niet tegen de borst te stoten werd het woord MILANO uit het logo verwijderd, net zoals de twee golvende lijnen en het koppelteken tussen de woorden ALFA en ROMEO. De laurierkrans werd vervolgens gereduceerd tot een simpel gouden randje.